Matematiğe Olan İlgim Okula Başladığım İlk Yıllardan İtibaren Vardı

-A +A

TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Matematik Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Çetin ÜRTİŞ 1991 Uluslararası Matematik Olimpiyatı Mansiyon ödülü aldı.

1991 yılında İsveç’te yapılan Uluslararası Matematik Olimpiyatları’nda Türkiye takımında yer aldım ve Mansiyon kazandım. Aynı yıl üniversite seçme sınavında Türkiye 75.’si olarak Bilkent Üniversitesi Matematik Bölümü’nü kazandım. Lisans eğitimim süresince TÜBİTAK-BİDEB’in temel bilim öğrencileri için vermiş olduğu bursu aldım. 1996 yılında Bilkent Üniversitesi’nden bölüm birincisi olarak mezun oldum. Sonrasında ise TÜBİTAK NATO A1 Doktora Bursunu alarak Minnesota Üniversitesi’nde doktora programına başladım ve 2002 yılında “Sayılar Teorisi” üzerine doktoramı tamamladım. Bu süre içerisinde çeşitli derslerin asistanlıklarını yaptım ve en iyi asistan ödülünü de aldım. 2002-2005 yılları arasında doktora sonrası araştırma görevlisi olarak Arizona Üniversitesi’nde araştırmalarına devam ettim. Daha sonraki 3 sene de ise Wisconsin Üniversitesi’nde yardımcı doçent olarak çalıştım. Eylül 2008’de Türkiye’ye döndüm ve TOBB-Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Matematik Bölümü’nde çalışmalarıma devam etmekteyim.

Matematiğe olan ilgim okula başladığım ilk yıllardan itibaren mevcuttu, fakat asıl ilgim ilköğretim öğrencileri için yapılan ve üç kişilik okul takımına seçildiğim TÜBİTAK Matematik Olimpiyatları ile oldu. Özellikle TÜBİTAK-BİDEB’in bu yarışma için hazırladığı kaynak kitabın kapağındaki “Bilim Adamını Yetiştirme Grubu” ifadesi oldukça etkili olmuştu benim için. Bu yarışmada İç Anadolu Bölge Birinciliği kazandım ve bundan sonra, olimpiyat çalışmalarının hayatımda özel bir yeri oldu.

1991 yılında üniversite giriş sınavında Türkiye’de 75. olmuştum ve yapacağım ilk tercihe girebilirdim, fakat katıldığım kamplar ve tanıştığım matematikçilerin de etkisiyle matematikçi olmaya karar verdim. Eğer olimpiyatlarla ilgilenmemiş olsaydım, muhtemelen mühendislik okurdum. Şu an düşündüğümde matematiğin yapıma daha uygun olduğu ve doğru karar verdiğim sonucuna varıyorum. Zorlu ve bir o kadar da zevkli olan olimpiyat çalışmaları sayesinde eğitimimi severek yaptım ve karşılaştığım zorlukları aşmada zor problemleri çözmedeki tecrübelerim çok yararlı oldu. Geri dönüp, olimpiyat için harcadığım zamanı, enerjiyi neye harcasaydım daha iyi olabilirdi diye kendi kendime sorduğumda daha iyi bir uğraş olamazdı diye düşünüyorum.

Matematiğe ilgili bir öğrencinin olimpiyatlarla ilgilenmesinin kesinlikle pek çok yararı olacaktır. Tabi ki hedefinizi yükseklere koyup onun için sabırla çalışmalı, uğraşmalısınız. Türkiye Milli Takımı’na seçilmek ve sonrasında uluslararası olimpiyatlarda altın madalya hedefiniz olmalıdır. Bugünlerde bu hedeflere ulaşan ve altın madalya alan pek çok öğrencimiz var. Bu öğrencilerin asıl kazanımları ise madalya almış olmaları değil, zor problemlerle uğraşabilme, saatlerce hatta günlerce bir problem üzerine düşünebilme sabrı ve becerisi kazanmış olmalarıdır. Bu çalışmalar sayesinde hemen her alanda önemli olan derinliğine irdeleme, çok boyutlu ve soyut düşünme, ispat yapabilme donanımlarını kazanır öğrenci. Sonuç olarak, kazanılacak madalyalar, başarılar aslında elde edilenin sadece bir parçasıdır. Önemli olan bu deneyimi yaşamaktır ve bu deneyim başka hiçbir şeyle de değişilemez.

Türkiye yıllar içerisinde, matematik olimpiyatlarında çok ciddi başarılar elde etti. Eskiden, bizim olimpiyata katıldığımız yıllarda en iyi gümüş madalya alınmıştı, altın ise hayal bile edilemezdi. Şimdi ise takımımız ilk 10 içerisinde yer almakta, altın madalya sayısında eskiden yanına yaklaşamadığımız ülkelerle yarışmaktayız. Bilim Olimpiyatlarının tek hedefi ülkemize madalyalar kazandırmak değil, aynı zamanda kendi alanında en üst düzeyde araştırma yapacak bilim adamları yetiştirmektir. Şahsi olarak, matematik alanında bu gençlerden daha çok olmasını ve ileride matematiğin en büyük madalyası olan Fields Madalyası’nı almalarını isterim. Yurtdışında pek çok eski olimpiyatçı bu madalyayı almıştır.

Matematik olimpiyatları hayatımı değiştirdi ve değiştirmeye de devam ediyor. Eğer sizin de matematiğe ilginiz varsa mutlaka uğraşmalısınız olimpiyatlarla.

20.01.2014 Başarı Hikayeleri, Olimpiyat ve Yarışma Başarı Hikayeleri