TÜBİTAK Bülten - Sayı 213 - Eylül 2019 - page 24

24
Bülten
2019
EYLÜL
T Ü B İ TA K i l e T C DD A r a s ı n d a “ R a y l ı U l a ş ı m Te k n o l o j i l e r i E n s t i t ü s ü ” İ ş B i r l i ğ i P r o t o k o l ü İ m z a l a n d ı
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)
ile Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi (TCDD)
arasında “Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü” kurulmasına
ilişkin iş birliği protokolü imzalandı. Sanayi ve Teknoloji Ba-
kanımız Mustafa Varank, düzenlenen imza töreninde yaptığı
konuşmada, “Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü’nü ilk etap-
ta, TÜBİTAK MAM Enerji Enstitüsü’nde yaklaşık 100 uzmanla
Gebze’de kurulacağını belirtti. Daha sonra TCDD’nin Ankara
tesislerinde de çalışmalar yapılacağını,500 Ar-Ge personeli
sayısına ulaşmanın öngörüldüğünü söyleyen Varank, raylı
taşımacılık sektöründe teknolojik bağımsızlığı yakalamayı
hedeflediğimiz ifade etti. Bakanlık olarak, 11. Kalkınma Pla-
nı çerçevesinde hazırlanan 2023 Sanayi ve Teknoloji Stra-
tejisi’nde raylı sistemlerin önemini vurguladıklarını aktaran
Varank, “Yine teknoloji odaklı sanayi hamlesi programımızda
da raylı sistemleri ‘yerli üretimi teşvik edilecek öncelikli ürün
grubu’ listesine aldık. Ulaştırma Bakanlığı da önümüzdeki 15
yılda bu sektöre, altyapılar dahil olmak üzere, 70 milyar avro-
luk yatırım yapmayı planlıyor. Tek başına bu tutar bile, raylı
sistemlerdeki yerli ve milli kaynak kullanımının ne denli kritik
olduğunu bize gösteriyor” diye konuştu. Varank, imzalanan
protokolün teknolojik bağımsızlığı yakalamak adına önemli
bir adım olduğuna dikkati çekerek, “Hedefimiz Türkiye ola-
rak, raylı taşımacılık sektöründe teknolojik bağımsızlığı ya-
kalamak. İşte bugün imzalanacak iş birliği protokolü de bu
bağımsızlığa giden yolda önemli bir kilometre taşı olacak. Bu
protokolle birlikte TÜBİTAK ve TCDD ortaklığında bir enstitü
kuruyoruz. Böylece, özel sektörün de katkılarıyla sadece kul-
lanıcı olan değil, kendi ihtiyacını karşılayan ve geliştirdiği tek-
nolojiyi ihraç eden bir Türkiye olmak istiyoruz.”dedi.
“Ar-Ge Projeleri, TÜBİTAK Tarafından Yürütülecek”
Bunun için dünyadaki başarılı örnekleri incelediklerini anla-
tanVarank, şöyle devametti:“Gördük ki ulaştırma teknolojile-
rindeki atılımlarda kilit rolü uzman ulusal enstitüler oynuyor.
Dolayısıyla, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Ulaştırma Bakan-
lığı olarak benzer bir model tasarlıyoruz. Raylı Ulaşım Tekno-
lojileri Enstitüsü’nü ilk etapta, TÜBİTAK MAM Enerji Enstitü-
sü’nde yaklaşık 100 uzmanla Gebze’de kuruyoruz. Daha sonra
TCDD’nin Ankara tesislerinde de çalışmalar yapılacak. 500 Ar-
Ge personeli sayısına ulaşmayı öngörüyoruz. Böylece Ar-Ge
projeleri, TÜBİTAK’ın istihdam edeceği nitelikli araştırmacılar
tarafından yürütülecek. Enstitünün yönetim ve danışma ku-
rulları, TÜBİTAK ve TCDD temsilcilerinden oluşacak. TCDD’nin
yetkinliğini artırmak için, kurum personelinin akademik çalış-
malar yapmasına da imkan sağlanacak.”
“Bu Hedefler Asla Hayal Değil”
BakanVarank, bu enstitünün kurulmasıyla birlikte ilk olarak
Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu demir yolu teknolojilerinin yerli
ve milli imkanlarla tasarlanacağını, teknoloji transferi anlaş-
malarını bu enstitüyle yürütüleceğini ve geleceğin demir
yolu teknolojilerinin de burada geliştirileceğini söyledi. Or-
taya koyulan hedeflerin gerçekçi olduğunun altını çizen Va-
rank, “Şunu özellikle vurgulamam gerekiyor. Bahsettiğim bu
TÜBİTAK ile TCDD Arasında “Raylı Ulaşım Tekno
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...48
Powered by FlippingBook