Ana içeriğe atla

Sizlere daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerezlere yer veriyoruz. Çerez politikamız hakkında bilgi edinmek için tıklayınız.

TÜRKİYE BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK ARAŞTIRMA KURUMU

TÜRKİYE BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK ARAŞTIRMA KURUMU

TC Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı

.
.
.
.
.
.
  • Türkçe
  • English

Arama formu

  • Hakkımızda
  • Politikalar
  • Ödüller
  • Uluslararası
  • Teknoloji Transfer Ofisi
  • Anasayfa

Yetkinlik Grafik ve Tablolarının Yorumlanması

-A +A

Yapılan analiz çalışmasının neticesinde her bir alt alan için üniversitelerin birbirlerine görece yetkinlik sıralamaları ve her üniversite için faaliyet gösterdikleri tüm alt alanları içeren yetkinlik haritaları elde edilmiştir. Çalışma sonucu elde edilen çıktılar aşağıdaki gibi listelenebilir:

  • Araştırma alanı bazında yetkinlik grafikleri: İlgili araştırma alanında faaliyet gösteren üniversitelerin alan bazında aldıkları yetkinlik puanlarının hacim ve kalite alt boyutları açısından incelenmesi ve grafik düzleminde gösterimi
  • Üniversite bazında yetkinlik grafikleri: Bir üniversitenin faaliyet gösterdiği tüm alt araştırma alanlarının; üniversitenin kendi alan sepeti içinde birbirlerine görece kıyaslanarak hacim ve kalite alt boyutları açısından incelenmesi ve grafik düzleminde gösterimi 

Grafiklerin anlamlı olması için 6 ve üzeri veriye sahip alanların ve üniversitelerin grafikleri hazırlanmıştır.

Çizilen grafiklerde yatay eksen (x ekseni) kalite göstergelerinden alınan puanı 0-60 arası değer alarak; dikey eksen (y ekseni) hacim göstergelerinden alınan puanı 0-40 arası değer alarak göstermektedir. Eksenler birbirlerini ortanca değerlerden kesmektedir. Yani yatay eksenin üzerinde yer alan veriler ortanca değerden daha yüksek hacim puanı; dikey eksenin sağında kalan veriler de ortanca değerden daha yüksek kalite puanı elde etmiştir.

a) Alan yetkinlik grafiklerinin okunması ve yorumlanması:

Araştırma alanları bazında üniversitelerin yetkinlik puanlarını gösteren grafiklerde her bir nokta bir üniversiteyi temsil etmektedir. Alan grafiklerinde ülkemiz üniversiteleri 11 gösterge bazında birbiriyle kıyaslanmış; her göstergede bulunan değerler en yüksek veri 100 olacak şekilde normalize edilmiştir. Hacim ve kalite göstergeleri ilgili ağırlıklarla çarpılarak hacim için 0-40 arası; kalite için ise 0-60 arası olacak şekilde kalite ve hacim puanları bulunmuş ve eksenlere aktarılmıştır. Eksenlerin kesişim noktası ilgili alt alanda yer alan üniversitelerin toplam kalite ve toplam hacim yetkinlik puanlarının ortanca değerleridir.

Eksenler birbirlerini ortaca veriden kesmekte olup yatay eksenin üzerinde yer alan veriler ortanca değerden daha yüksek hacim puanına; dikey eksenin sağında kalan veriler de ortanca değerden daha yüksek kalite puanına sahiptir. Ortanca değerler alanlar arasında farklılık göstereceği için eksenlerin kesim noktaları her grafikte farklı olmaktadır.

 

Şekil 2

Şekil-2: Örnek Alan Grafiği

Örnek Alan Grafiği incelendiğinde 1. bölgede kalan D, E, F ve J üniversitelerinin hem kalite hem hacim puanlarının ortanca değerin üstünde yer aldığı görülmektedir. Özellikle F üniversitesinin hacim ve kalite puanları ile diğer üniversitelerin önüne geçtiği gözlemlenmektedir.

2. bölgede yer alan L ve C üniversiteleri hacim puanları açısından ortanca değerin üzerinde puan almıştır. Bununla birlikte L ve C üniversitelerinin kalite göstergelerinden aldığı puan ortanca değerin altında kalmaktadır.

3. bölgede bulunan A, B, G, ve H üniversiteleri hem hacim hem kalite göstergelerinde ortanca değerin altında puan almış ve diğer üniversitelerin görece gerisinde kalmışlardır. Ancak burada unutulmaması gereken nokta bu dört üniversitenin grafikte yer alan diğer üniversitelere görece performansının ortaya konulduğudur.

4. bölgede I ve K üniversiteleri ise kalite göstergeleri açısından ortanca değerin üstüne çıkmış özellikle K üniversitesi görece yüksek değerlere ulaşmıştır. Bununla birlikte bu iki üniversite hacim göstergeleri açısından ortanca değerin altında kalmaktadırlar.

b) Üniversite yetkinlik grafiklerinin okunması ve yorumlanması:

Üniversite grafikleri üniversitelerin minimum kriterleri sağlayan alanlarının 11 gösterge bazında birbiriyle kıyaslanması yoluyla bulunan kalite ve hacim göstergeleri kullanılarak hazırlanmıştır. Alan grafiklerinde olduğu gibi üniversite grafiklerinde de her göstergede bulunan değerler en yüksek veri 100 alacak şekilde normalize edilmiştir. Hacim ve kalite göstergeleri ilgili ağırlıklarla çarpılarak hacim için 0-40 arası; kalite için ise 0-60 arası olacak şekilde kalite ve hacim puanları bulunmuş ve eksenlere aktarılmıştır.

Eksenler birbirlerini her üniversitenin kendi veri sepeti içindeki ortanca veriden kesmekte olup yatay eksenin üzerinde yer alan veriler ortanca değerden daha yüksek hacim puanına; dikey eksenin sağında kalan veriler de ortanca değerden daha yüksek kalite puanına sahiptir. Ortanca değerler üniversiteden üniversiteye farklılık göstereceği için eksenlerin kesim noktaları her grafikte farklı olmaktadır.

Şekil 3

Şekil-3: Örnek Üniversite Grafiği

Örnek Üniversite Grafiği incelendiğinde 1. bölgede kalan 4, 5, 6 ve 10 no’lu alanların hem kalite hem hacim puanlarının ortanca değerin üstünde yer aldığı görülmektedir. Üniversitenin özellikle 6 no’lu alanda aldığı hacim ve kalite puanları diğer alanlarının önünde yer almaktadır. Bu üniversitenin başta 6 no’lu alan olmak üzere 4, 5, 6 ve 10 no’lu alanlarda diğer alanlara görece hem kalite hem hacim açısından daha başarılı olduğu söylenebilir.

Üniversite 2. bölgede yer alan 3 ve 12 no’lu alanlarda hacim puanları açısından ortanca değerin üzerinde puan almıştır. Bununla birlikte 3 ve 12 no’lu alanlarda kalite göstergelerinden aldığı puanlar ortanca değerin altında kalmaktadır.

Üniversite 3. bölgede bulunan 1, 2, 7 ve 8 no’lu alanlarda hem kalite hem hacim açısından ortanca değerin altında puanlar almıştır. Üniversite bu alanlarda grafikte yer alan diğer alanlara kıyasla daha düşük performans göstermiştir.

4. bölgede yer alan 9 ve 11 no’lu alanlarda üniversitenin yaptığı yayınlar kalite açısından ortanca değerin üzerinde bir puan almakla beraber hacim puanları ortanca değerin altında kalmıştır.

Bu grafikte bölgeler bazında alanları gruplamak mümkün olmakla birlikte; alanların detaylı incelenmesinde hacim ve kalite puanları açısından da ayrı ayrı birbirlerini geçebileceği de unutulmamalıdır.

Üniversite grafiklerinin yorumlanması esnasında dikkat edilmesi gereken bir diğer husus bu grafiklerin üniversitenin alanlarının birbiriyle kıyaslanması sonucu ortaya çıktığıdır. Örnek grafikte üniversitenin 6 no’lu alanda diğer alanlara görece kendi içinde daha yetkin görünmesi, üniversitenin o alanda Türkiye çapında da önde olacağı anlamına gelmemektedir. Üniversite grafiklerinde alanların konumu; üniversite içinde birbirleriyle kıyaslanarak oluşmaktadır. Üniversitenin belli bir alanda Türkiye çapındaki yetkinliğini görmek için alan grafiklerine bakmak ve grafikleri birlikte değerlendirmek doğru olacaktır.

Üniversitelerin Alan Bazlı Yetkinlik Analizi

2020 Yılı Sonuç Raporu
Gösterge Seti ve Ağırlıklar
Metodoloji
Araştırma Alanları
Yetkinlik Grafik ve Tablolarının Yorumlanması

Girişimci ve Yenilikçi Üniversite Endeksi

2021 Yılı Sonucu - Etkileşimli Grafikler
2021 Yılı Sonuç Analizi
Önceki Yıllara Ait Sıralamalar
Gösterge Seti ve Ağırlıklandırma
Metodoloji

Raporlar

Yurt Dışındaki Türk Bilim İnsanları 4. Kurultayı Raporu

TÜBİTAK 2022-2023 Öncelikli Ar-Ge ve Yenilik Konuları

TÜBİTAK 2022-2023 Öncelikli Ar-Ge ve Yenilik Konuları

TÜBİTAK 2020-2021 Öncelikli Ar-Ge ve Yenilik Konuları

TÜBİTAK 2020-2021 Öncelikli Ar-Ge ve Yenilik Konuları

Desteklenen Projelerin Çıktı ve Teknoloji Hazırlık Seviyesi Analiz Çalışmaları

TÜBİTAK Teknoloji Hazırlık Seviyesi Belirleme Metodolojisi

Öncelikli ve Kilit Teknolojilerde BTYPK Bünyesinde Hazırlanan Teknoloji Yol Haritaları

Öncelikli ve Kilit Teknolojilerde BTYPK Bünyesinde Hazırlanan Teknoloji Yol Haritaları

Vizyon 2023

Vizyon 2023

BTY Kılavuzları

BTY Kılavuzları

BTY İstatistikleri

BTY İstatistikleri
Milyon Kişi Başına Düşen Bilimsel Yayın Sayısı

Arşiv

BTY Politikaları Arşivi

İletişim

İletişim

TÜBİTAK

  • Başkanlık Birimleri
  • Merkez ve Enstitüler
  • Hızlı Erişim
Teknofest 2020 Gaziantep

İLETİŞİM

  • TÜBİMER
  • E-TÜBİTAK
  • Arabuluculuk Komisyonu
  • TÜBİTAK Çağrı Merkezi
  • 444 6690
  • KEP Adresi

ARŞİV

  • Haber Arşivi
  • Fotoğraf Galerisi
  • Video Galerisi
  • Projeler Veritabanı
T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı

T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın ilgili kuruluşudur.

KVKK
TÜBİTAK Başkanlık
Tunus Caddesi No:80
06680 Kavaklıdere Ankara
0312 468 5300

0312 298 1000

Haber ve Duyuruları almak için,
  • SİTE HARİTASI
  • RSS
© 2023 Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu. Her hakkı saklıdır.

  • Hakkımızda
    • Biz Kimiz?
    • Yönetim Kurulu
    • Üst Yönetim
    • Mevzuat
    • Organizasyon Şeması
    • Strateji Belgeleri, Mali Tablolar
    • Sayılarla TÜBİTAK
    • Hizmet Envanterleri
    • İhaleler
    • Tanıtım Materyalleri
  • Politikalar
    • BTY İstatistikleri
    • BTY Kılavuzları
  • BTYK
    • Toplantılar
  • Ödüller
    • 2022 Yılı TÜBİTAK Bilim, Özel, Hizmet ve Teşvik Ödülleri Başvuruları
    • Geçmiş Yıllarda Ödül Alanlar
  • Uluslararası
    • Çok Taraflı Programlar
    • İkili Proje Destekleri
    • EUREKA
    • Çerçeve Programları
    • Uluslararası Fırsatlar
    • Uluslararası Üyelikler
  • Teknoloji Transfer Ofisi
    • Hakkımızda
    • Mevzuat
    • İlanlar
    • Patentler
    • Sözlük

  • Akademik
    • Ulusal Programlar
    • Uluslararası Programlar
    • Konuk Araştırmacı Programları
    • Hakem ve Panelistler
    • Uygulamalar ve Yönergeler
  • Sanayi
    • Ulusal Programlar
    • Uluslararası Ortaklı Programlar
    • 5746 Sayılı Kanun'un 3/A Maddesi Kapsamındaki Ar-Ge İndirimi
    • Hakem ve Panelistler
  • Kamu
    • Ulusal Programlar
    • Uluslararası Programlar
    • Hakem ve Panelistler
  • Bilimsel Etkinlik
    • Etkinlik Düzenleme
    • Etkinliklere Katılım
    • Hakem ve Panelistler
    • Uluslararası Destekler
  • Bilim ve Toplum
    • Ulusal Programlar
    • Uluslararası Programlar
    • Hakem ve Panelistler

  • Lisans/Önlisans
    • Burs Programları
    • Mentorluk Desteği Programı
    • Panelist ve Dış Danışmanlar
  • Lisansüstü
    • Eğitim Burs Programları
    • Araştırma Burs Programları
    • Panelist ve Dış Danışmanlar
    • Uluslararası Burslar
  • Doktora Sonrası
    • Araştırma Burs Programları
    • Panelist ve Dış Danışmanlar
    • Uluslararası Burslar
  • Yabancılara Yönelik
    • Araştırma Burs Programları
    • Panelist ve Dış Danışmanlar
    • Uluslararası Burslar

  • Merkez - Başkan Yardımcılıkları
    • MAM
    • Enerji Teknolojileri
    • İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik
    • Malzeme Teknolojileri
    • Yaşam Bilimleri
  • Merkez - Enstitüler
    • BİLGEM
    • Bilişim Teknolojileri E.
    • İleri Teknolojiler Araştırma Enstitüsü
    • Siber Güvenlik E.
    • Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma E.
    • Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü
  • Ar-Ge Birimleri
    • Savunma Sanayii Araştırma ve Geliştirme Enstitüsü (SAGE)
    • Uzay Teknolojileri Araştırma E. (UZAY)
    • Ulusal Metroloji E. (UME)
    • Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü (RUTE)
    • Temel Bilimler Araştırma Enstitüsü (TBAE)
    • Türkiye Sanayi Sevk ve İdare E. (TÜSSİDE)
    • TEKSEB ve TEKNOPARK
  • Ar-Ge Kolaylık Birimleri
    • Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi M. (ULAKBİM)
    • Bursa Test ve Analiz Laboratuvarı (BUTAL)
    • TÜBİTAK Ulusal Gözlemevi (TUG)
  • Ürün&Projeler
    • MAM Ürünler
    • RASAT
    • BALİSTİKA
    • Akıllı Kimlik Kartı
    • Hassas Güdüm Kiti
    • Üç Boyutlu Mayın Dedektörü
    • Füze Gözü
    • BÜTÜNLEŞİK Projesi
    • Teknoloji Transferleri
    • Teknoloji Transferine Konu Olan Ürünler