2219 - Yurt Dışı Doktora Sonrası Araştırma Burs Programı

+
-
0
2219-duyuru

2219 Yurt Dışı Doktora Sonrası Araştırma Burs Programı 2024 yılı 1. döneminde kurumumuza yapılan başvurular ile ilgili değerlendirme süreci tamamlanmıştır.

Başvuru sahipleri, başvuru durumları ile ilgili sonucu, online başvuru sisteminden (ebideb.tubitak.gov.tr) kullanıcı girişi yaparak “Başvurularım” alanından görebilirler.

Burs almaya hak kazananlar burs başlatma belgelerini ve destek üst yazılarını pys.tubitak.gov.tr adresinden kullanıcı girişi yaparak indirebilirler.

Başvurusu reddedilenler ret gerekçelerini içeren üst yazılarını pys.tubitak.gov.tr adresinden kullanıcı girişi yaparak indirebilirler.

Programlarımıza ilginizin devamını dileriz.

2219 Programı 2024 Yılı Çağrı Duyurusuna ulaşmak için görsele tıklayınız.

Image
Bideb
Destek Kapsamı
  • Program kapsamında, doktora derecesi veya tıpta, diş hekimliğinde, eczacılıkta ve veteriner hekimlikte uzmanlık veya sanatta yeterlik eğitimi derecesine sahip yurt dışında araştırmalar yapacak olan bilim insanları desteklenmektedir.

  • Destek süresi en fazla 12 aydır.

  • Destek hakkı kazanan araştırmacı, kendisine tahsis edilen desteği, hak kazandığı tarihten itibaren bir yıl (12 ay) içinde başlatmak ve yurt dışına çıkarak çalışmalarına başlamakla yükümlüdür. 12 ay içerisinde kullanılmayan destekler için hak talep edilemez.

Önemli Hususlar

Doğru ve Eksiksiz Başvuru İçin Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

  • Çağrı metni sonuna kadar dikkatlice okunmalıdır.

  • Başvuru teslim tarihlerine dikkat edilmelidir.

  • Eş/çocuk/akraba bileti için çalışan/çalışmayan kişilerin ARBİS sisteminde kaydı olmalıdır.

  • Başvuru yapanların ARBİS sisteminde kaydı güncel olmalıdır.

Seyahat İşlemleri

  1. Bursiyerlerin seyahat başvurusunu tamamlandıktan sonra pasaport, vize ve vukuatlı aile nüfus kayıt örneğini seyahat.isleri@tubitak.gov.tr e-posta adresine iletmeleri gerekmektedir.

  2. Harcırah Kanunu’na göre program kapsamında biletler gidiş-dönüş olarak alınmaktadır. Uluslararası hava yolları kuralı gereği, gidiş ve dönüş biletleri arasındaki süre 365 günü aşamaz.

  3. Program kapsamında gidiş ve dönüş bileti sadece araştırma yapılacak ülke için alınabilir.

  4. Evcil hayvan, ek bagaj ya da ek malzeme (elektrikli bisiklet vb.) gibi ek hizmetler program kapsamında verilen seyahat desteği kapsamı dışındadır.

  5. Bursiyerin eşi, BİDEB yurt dışı araştırma bursiyeri olması halinde eş bileti desteğinden faydalanamaz. Eşlerin her ikisinin de yurt dışı araştırma bursiyeri olması halinde çocuk ve refakatçi bilet desteğinden gidiş ve dönüş bileti olmak üzere tek seferde faydalanılabilir.

  6. Bursiyer, destek kararının açıklanmasından itibaren on iki ay içinde kendisi dâhil en fazla üç kişi için uçak bileti talebinde bulunmalıdır. Bu süre içerisinde talepte bulunmayan kişilerin bilet desteğinden yararlanmaları mümkün değildir.

  7. Destek kararının açıklandığı tarihten önce kendi imkânları ile yurt dışına çıkmış bursiyerlere geriye dönük burs ödemesi ve kendi imkânları ile temin ettiği uçak bileti için ödeme yapılmaz.

  8. Bursiyer, TÜBİTAK tarafından kesilen uçak biletinde yapacağı değişiklik nedeni ile ortaya çıkacak fark ve ücretlerden sorumludur.

Diğer Hükümler

  1. TÜBİTAK Başkanlık Birimlerinde görev yapanlar bu programa başvuru yapamaz. 2219 Programına başvuru yapmış bir kişi, ARDEB programlarına proje yürütücüsü olarak başvuru yapabilir. ARDEB programlarına başvurup projesi öneri durumunda olan bir kişi aynı şekilde 2219 programına başvuruda bulunabilir. Ancak, her iki taraftan destek kararı çıkması halinde sadece bir destek tercih edilebilir. Aynı anda hem ARDEB hem BİDEB desteği alınamaz. ARDEB-BİDEB eş zamanlı görev tablosu 2219 programı web sayfasında bulunmaktadır.

  2. TÜBİTAK ARDEB destekli herhangi bir araştırma projesinde araştırmacı/danışman olarak görev alanların bu program kapsamında desteklenmeleri durumunda burslarını başlatabilmeleri için PTİ haklarından feragat etmesi gerekmektedir. Bursiyerin ARDEB projesinden PTİ/burs alması halinde, BİDEB bursunu başlatabilmesi için ARDEB ve BİDEB’e yazılı olarak bilgi vermesi gerekmektedir.

  3. Burs ödemelerinin yapıldığı banka hesabının değiştirilmek istenmesi halinde yeni banka hesap bilgilerinin e-bideb sistemi üzerinden https://ebideb.tubitak.gov.tr/ibanKayit.htm) güncellenmesi gerekmektedir. Banka bilgilerinin doğru girilmesi ve aksi durumda burs ödemelerinde yaşanacak gecikmeler bursiyerin sorumluluğundadır.

  4. Program kapsamında; uçak bileti, burs başlatma işlemleri, kefalet senedi düzenlenmesi ve izleme işlemleri ile ilgili ayrıntılar program web sayfasındaki 2219 Yurt Dışı Doktora Sonrası Araştırma Burs Programı Bursiyer Bilgi Notu’nda yer almaktadır.

Burs Miktarı ve Ödeme Koşulları

Burs süresi, 12 ayı aşmamak koşuluyla, adaya TÜBİTAK tarafından tahsis edildiği bildirilen süre kadardır. Aylık burs miktarı Avrupa ülkeleri için en fazla 2.350 Avro, Birleşik Krallık için en fazla 2050 GBP ve Diğer ülkeler için en fazla 2.600 Amerikan doları kadardır. Ödemeler aylık olarak yurt içinde veya yurt dışında bulunan banka hesaplarına yapılabilir.

Uçak bileti desteği aşağıdaki alternatifler dahilinde talep edilmesi halinde TÜBİTAK tarafından sağlanacaktır;

  • Bursiyerin kendisi, eşi ve yurt dışına çıkış tarihi itibariyle 18 yaşını doldurmamış 1 çocuğu için yurt dışına tek seferlik gidiş-dönüş uçak bileti

  • Bursiyerin kendisi ve yurt dışına çıkış tarihi itibariyle 18 yaşını doldurmamış 2 çocuğu için yurt dışına tek seferlik gidiş-dönüş uçak bileti,

  • Bursiyerin kendisi, yurt dışına çıkış tarihi itibariyle 12 yaşını doldurmamış olan 1 çocuğu ve yurt dışına çıkış tarihi itibariyle en az 1 aylık sigortalı bakıcısı için yurt dışına tek seferlik gidiş dönüş uçak bileti,

  • Bursiyerin kendisi, yurt dışına çıkış tarihi itibariyle 12 yaşını doldurmamış olan 1 çocuğu ve bursiyerin kendisinin veya eşinin annesi/ babası/kardeşi için yurt dışına tek seferlik gidiş dönüş uçak bileti.

Kimler Başvurabilir

Başvuru Koşulları

Başvuru Formları
  • Yurt dışı danışman onaylı İngilizce (veya araştırmanın yapılacağı dilde) ve TÜBİTAK tarafından belirlenen formatta hazırlanmış araştırma önerisi*,

  • Başvuru sahibinin değerlendirileceği alanda, başvuru yılında QS (Quacquarelli Symonds), THE (Times Higher Education) Dünya Üniversite Sıralamasında ilk 100 ya da Scimago Kamu Araştırma Enstitüleri/Kurumları (Scimago Institutions Rankings-Government) Sıralamasında ilk 250’de yer alan bir kurumdan veya Category Normalized Citation Impact (CNCI) (Kategori Normalize Atıf Etkisi) veya Field-Weighted Citation Impact (FWCI) (Alan Ağırlıklı Atıf Etkisi) değeri 1.00 veya 1.00’den büyük akademisyenden alınmış davet mektubu**,

  • Başvuru sahibi çalışıyorsa, çalıştığı kurum/kuruluş tarafından verilecek kurum/kuruluş yetkilisi imzalı, destek almaya hak kazanması halinde araştırma süresi boyunca görevli veya izinli sayılacağını gösteren belge (Başvuru sahibi üniversitede çalışıyor ise rektör veya rektör adına imzalı olmalıdır.)

  • Doktora diploması/sanatta yeterlik diploması/Sağlık Bakanlığı onaylı tıpta uzmanlık belgesi,,

  • Adayın araştırmada kullanacağı yabancı dilde aşağıda sıralanan belgelerden biri kabul edilmektedir.
    YDS, e-YDS, YÖKDİL, e-YÖKDİL veya TIPDİL sınavlarından birinden en az 65 puan veya ÖSYM tarafından eş değerliği kabul edilen yabancı dil sınavlarından birinden muadil puan alındığına dair belge ya da
    Adayın araştırmada kullanacağı yabancı dille öğretim yapan Türkiye’deki bir kuruluştan lisans/lisansüstü almış olmak veya yurt dışından lisans/lisansüstü eğitim aldığını gösterir diploma (Eğitimin tamamının yabancı dille yapılması gerekmektedir)
    Profesör veya Doçent unvanına sahip araştırmacıların doçentlik belgesi ya da ilgili kadroda çalıştığını gösteren üniversiteden alınmış resmi yazı.

  • Araştırmanın yapılacağı dilde hazırlanan Video Özet***

*Program kapsamında araştırmanın tek bir ülke ve kurumda tamamlanması gerekmektedir. Araştırma önerisinin bu durum göz önünde bulundurularak hazırlanması gerekmektedir.

**Davet mektubu; davetin geçerli olduğu tarihleri ay/yıl olarak, araştırma konusunu ve araştırma yapılacak kuruluşa davet edildiği bilgilerini içerecek şekilde; davet eden kuruluşun antetli kağıdına yazılmış ve yurt dışı danışmanı veya kuruluş yetkilisi tarafından imzalanmış olmalıdır. Davet mektubunun kuruluş yetkilisi tarafından imzalanması halinde danışmanlığı yürütecek akademisyenin bilgileri mektupta yer almalıdır. Yurt dışı danışmanı, en az doktora derecesine sahip akademisyen olmalıdır. Doğrudan kütüphanelerden alınan davet mektupları kabul edilmez. Koşullu davet mektubu sunulması ve başvuru sahibinin koşulu sağladığına ilişkin belgeyi/belgeleri başvuru sistemine yüklememesi halinde davet mektubu kabul edilmez. Türkçe ve İngilizce dilleri dışındaki dillerde hazırlanmış belgelerin onaylı Türkçe veya İngilizce tercümeleri belgelerin orijinalleri ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Araştırmanın tek bir ülke ve kurumda gerçekleştirilmek üzere kurgulanması ve tek bir davet mektubu sunulması gerekmektedir.

***İsteğe bağlı olarak hazırlanacak olan, araştırmanın özetlendiği, en fazla 7 dakika süreli ve 200 MB boyutunda, araştırmanın yapılacağı dilde bir video başvuru sistemine yüklenebilir.

Başvuru Tarihleri
Başvuru Açılış TarihiBaşvuru Kapanış TarihiSonuç Açıklama Tarihi
6 Mayıs 20242 Ağustos 202410 Eylül 2024
e-Başvuru

Başvurular internet üzerinden TYBS  üzerinden yapılır.

Elektronik başvuru sistemine yüklenen dosyaların açıldığının ve doğruluğunun başvuru sahibi tarafından kontrol edilmesi gerekmektedir. Son başvuru günü mesai bitiminde (17.30) sistem başvuruya kapatılır. Çevrimiçi başvuru haricinde, BİDEB’e e-posta/posta ile veya başvuruların kapanmasından sonra gönderilen belgeler değerlendirmeye alınmaz ve imha edilir.

Değerlendirme Yöntemi

Değerlendirme aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır.

Ön İnceleme

Ön inceleme aşamasında başvuru belgeleri kontrol edilmektedir. Başvuru süresi içinde yapılmayan, başvuru koşullarından herhangi birini sağlamayan, belgeleri eksik olan veya istenilen formatta olmayan, faks/elektronik posta veya posta ile yapılan başvurular değerlendirmeye alınmayacaktır.

Değerlendirme yalnızca sisteme yüklenen belgeler üzerinden yapılmaktadır. Bu nedenle her bir koşula ilişkin belge, açık ve belirlenen içerikte olacak şekilde başvuru formları aracılığıyla sisteme yüklenmelidir. Başvuru sırasında kullanılan formların güncel olmasına dikkat edilmelidir. Yalnızca web sayfası linki içeren belgeler dikkate alınmaz.

Bursiyer Adaylarının Tespiti

Koşullardan herhangi birini sağlamadıkları, eksik belge yükledikleri veya gerçeğe aykırı beyanda bulundukları tespit edilenlerin başvuruları iade edilir.

Başvuru koşullarını sağladıkları ve başvuru belgelerini eksiksiz sundukları tespit edilen başvurular GYK tarafından görüşülerek Başkanlığa sunulur. Desteklenecek başvurular ve destek miktarları Başkanlık onayı ile kesinleşir.

Burs Başlatma Belgeleri

Bursun Başlatılabilmesi İçin İstenilen Belgeler

Burs başlatma, kefalet senedi ve seyahat işlemleri hakkında bilgi notuna aşağıdaki link üzerinden erişebilirsiniz.

  1. Bursiyerin bursunu başlatma talebine ilişkin dilekçesi,*

  2. Türk dış temsilcilik veya Noterce onaylanmış;
    Müteselsil Kefalet Senedi ve kefilin gelir belgesi veya
    Yüklenme Senedi ve Teminat Mektubu.**

  3. Bursiyerin çalışıyorsa çalıştığı kurum/kuruluş tarafından verilecek kurum/kuruluş yetkilisi imzalı, araştırma süresince görevli veya izinli sayılacağını gösteren belge. (Bursiyer üniversitede çalışıyor ise kurum izni Rektör veya rektör adına imzalı olmalıdır).***

  4. Seyahat Vizesi.****

*Burs başlatma belgelerinin Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı’na iletilmesini takiben bursiyer, e-bideb sistemi üzerinden banka bilgilerini girmelidir. Banka bilgilerini sistem üzerinden girmeyen bursiyerlerin burs başlatma belgelerini iletmiş olsalar dahi burs ödemeleri gerçekleştirilmeyecektir.

**Teminat mektubu müteselsil kefalet senedinin alternatifidir. Eğer müteselsil kefalet senedi gönderilirse teminat mektubu gönderme zorunluluğu bulunmamaktadır.

***2219 Yurt Dışı Doktora Sonrası Araştırma Burs Programında talep edilen “Bursiyer, çalışıyorsa çalıştığı kurum/kuruluş tarafından verilecek kurum/kuruluş yetkilisi imzalı, araştırma süresince görevli veya izinli sayılacağını gösteren belge”nin araştırma süresini kapsayacak şekilde alınamaması durumunda, 3’er aylık dönemler itibariyle uzatmaya da izin verecek şekilde düzenlenmiş izin yazıları kabul edilebilecektir. Araştırma süresini kapsayan kurum izni sunamayan bursiyerlerin mevcut kurum izinleri süresince burs ödemesi yapılır. Bursiyerler, kalan süreyi kapsayan kurum izinlerini program mail adresine (bideb2219@tubitak.gov.tr) iletmelidir.

Kalan süreyi kapsayan kurum izinlerini iletmeyen bursiyerlerin ödemeleri durdurulur. Yeni tarihli kurum iznini ileten bursiyerlerin burs ödemeleri kesinti yapılmaksızın kaldığı yerden devam eder. Kurum izinlerinin süresi içerisinde temini,  kuruma iletilmesi ve bu nedenle burs ödemelerinde yaşanacak gecikmeler bursiyerin sorumluluğundadır.

****Araştırma yapılacak ülkenin seyahat vizesi talep etmesi halinde vize alındığına ilişkin belge sunulmadan burs başlatma işlemi gerçekleştirilmeyecektir. Burs süresini kapsayan, ilgili ülkeye seyahate izin veren belgesi olanların (3 aylık bursiyerler için Hususi (yeşil) pasaport gibi) vize yerine bu belgeyi burs başlatma belgeleri ile birlikte sunmaları gerekmektedir.

Program AdıTeminat Mektubu TutarıTeminat Mektubu Süresi
2219 programıVerilecek toplam destek miktarının %30 fazlasıAraştırmanın tamamlanması gereken sürenin 18 ay fazlası

Burslu/Burssuz Süre Uzatımı

Burs süresi ile ilgili taleplerin burs süresinin bitimine en az 2 ay kala yapılması gereklidir. Bursiyerin araştırmasını TÜBİTAK tarafından kendisine tahsis edilen süre içerisinde bitirmesi esastır. Araştırmanın bu süre içinde bitirilememesi ve aşağıdaki belgelerle birlikte yazılı olarak süre uzatımı talep edilmesi halinde GYK kararı ile süre uzatılabilir. Destek süresi 12 ay burslu, 12 ay burssuz olmak üzere toplamda 24 ayı geçemez.

  • Bursiyerin burslu/burssuz süre uzatımı talep formu,

  • Yurt dışındaki danışmanı tarafından hazırlanmış bursiyerin yurt dışında destek aldığı süre boyunca yaptığı çalışmaların özeti ve süre uzatma gerekçesini açıklayan yazı

  • Araştırmacı Türkiye’de çalışıyor ve izin süresi bitmiş ise çalıştığı kurum/kuruluştan izin yazısı

Burs Süresinin Kısaltılması

Bursiyerin bursunu araştırma süresinden önce bitireceğini öngörmesi halinde burs süresinin kısaltılması için aşağıda belirtilen belgelerle birlikte BİDEB’e yapacağı başvuru, GYK tarafından değerlendirilir.

  • Bursiyerin gerekçeli dilekçesi,

  • Yurt dışı danışmanından alınan yazı,

Kurum/Yurt Dışı Danışman Değişiklikleri

Vize alınamaması veya yurt dışı danışmanın kurum değiştirmesi durumunda kurum/yurt dışı danışman değişikliği talepleri BİDEB tarafından değerlendirilir. Bursiyerin yeni kurumunun ve danışmanının ilgili kriterleri sağlaması şartı ile kurum ve danışman değişiklikleri onaylanır. Bu gerekçeler dışında bursiyerin kurum/yurt dışı danışman değişikliği talep etmesi halinde başvuru, GYK tarafından değerlendirilir.*****

Kurum değişikliği bursiyerlik süresince bir defa gerçekleştirilebilir.

*****Kurum değişikliği taleplerinin değerlendirilebilmesi için;

  • Bursiyerin gerekçeli dilekçesi,

  • Yeni kurum/yurt dışı danışmanından alınan davet mektubu,

  • Mevcut yurt dışı danışmanının değişikliği onayladığına dair yazısı sunulması ve

  • Yeni kurumun QS (Quacquarelli Symonds), THE (Times Higher Education) Dünya Üniversite Sıralamasında ilk 100 ya da Scimago Kamu Araştırma Enstitüleri/Kurumları (Scimago Institutions Rankings-Government) Sıralamasında ilk 250’de yer alması veya yeni danışmanın Category Normalized Citation Impact (CNCI) (Kategori Normalize Atıf Etkisi) veya Field-Weighted Citation Impact (FWCI) (Alan Ağırlıklı Atıf Etkisi) değerinin 1.00 veya 1.00’den büyük olması gerekmektedir.

İzleme Formları

Çalışma sırasında BİDEB İzleme sistemine yüklenecek raporlar ve belgeler:

  1. Çalışmalarına başladıktan sonra en geç 1 ay içerisinde ileteceği yurtdışı danışmanından alacağı imzalı başlama yazısı,

  2. Gelişme raporu. 

  3. Bilgilendirme formu

Çalışma tamamlandıktan sonra BİDEB İzleme sistemine yüklenecek raporlar ve belgeler:

  1. Sonuç raporu,

  2. Davet eden bilim insanının, bursiyerin çalışmaları ile ilgili değerlendirme rapor formu, (Report of the host)

  3. E-devlet sisteminden alınacak “Yurda giriş/çıkış belgesi”

  4. Türkiye’deki çalıştığı kuruluşunda işe başladığına dair resmi yazı.

İzleme Yöntemi
  1. Bursiyerler, araştırmaları ile ilgili olarak, araştırma başlangıç tarihinden itibaren desteklendikleri süreye bağlı olarak TÜBİTAK tarafından belirtilen tarihlerde başlama yazısı, bilgilendirme, gelişme ve sonuç raporlarını e-bideb sistemine yüklemelidir. İzleme sistemine yüklenen raporların posta yoluyla BİDEB’e ulaştırılmasına gerek yoktur. Gelişme ve sonuç raporları TÜBİTAK tarafından değerlendirilir.

  2. Bursiyerlerin başlama yazısını, yurt dışına çıkış tarihinden itibaren 1 ay içinde sisteme yüklemeleri gerekmektedir. Başlama yazısı yurt dışı danışmanı tarafından imzalanmalı, antentli kâğıda hazırlanmalı, araştırma konusu içermeli ve bursiyerin yurt dışında araştırmalarına başladığını bildirmelidir.

  3. Bursiyerler, her ay bilgilendirme raporunu  e-bideb sistemine yüklemelidir.

  4. Destek süresi 6 ay ve daha kısa olarak belirlenen bursiyerlerden gelişme raporu talep edilmez, ilgili bursiyerler sadece sonuç raporlarını e-bideb sistemine yüklemelidir. Destek süresi 6 ay üzeri olarak belirlenen bursiyerlerin ise yurt dışına çıkış tarihinden itibaren 6. ayın sonuna kadar gelişme raporu ve yurda dönüş tarihini izleyen 2 ay içinde ise sonuç raporlarını e-bideb sistemine yüklemeleri gerekmektedir.

  5. Başlama Yazısı ve Gelişme raporları bursiyerlere belirtilen tarihleri izleyen en geç 10 gün içinde e-bideb sistemine yüklenmelidir. Gelişme raporlarının gecikmesi halinde burs ödemesi yapılmaz ve bursiyere ek süre verilebilir. Verilen süre içerisinde gelişme raporlarını sunan ve gelişme raporu izleyici tarafından kabul edilen bursiyerlerin burs ödemeleri kaldığı yerden devam eder.

  6. Bursiyer, burslu/burssuz süre bitiş tarihini izleyen 2 ay içinde sonuç raporunu, davet eden araştırmacının dolduracağı değerlendirme rapor formunu, e-devlet sisteminden temin edeceği “Yurda Giriş/Çıkış Belgesi”ni ve işe başlama yazısını e-bideb sisteminde ilgili alana yüklemelidir. 

  7. Burslu süresinin sonunda çalışmalarını tamamlayanların mecburi hizmete başlamak için 12 ay süreleri bulunmaktadır. Burslu süre sonunda Sonuç raporu ve Host Raporu sunularak 12 aylık süre yurt dışında geçirilebilir. Bu sürenin sonunda bursiyer yurda giriş çıkış belgesi ve işe başlama yazısını iletmekle yükümlüdür.   

  8. Sonuç raporunun burslu/burssuz süre bitiş tarihini izleyen 2 ay içinde e-bideb sistemine yüklenememesi durumunda gerekçeli dilekçe ile ek süre istenebilir. Gerekçenin GYK tarafından uygun bulunması halinde raporun tamamlanması için ek süre verilebilir. 

  9. İzleyici hakem tarafından uygun bulunmayan gelişme ve sonuç raporlarının 2 ay içinde düzeltilmesi talep edilir. Gelişme ve sonuç raporlarını 2 aylık süre içerisinde BİDEB’e sunmayan veya revize raporu kabul edilmeyen bursiyerin bursu, kusur durumuna göre yürürlükten kaldırılır veya iptal edilir.

  10. Bursiyer Mecburi hizmetin tamamlanması ile birlikte e-devlet sisteminden temin edeceği SGK dökümü ve “Yurda Giriş/Çıkış Belgesi” iletmekle yükümlüdür.

Yükümlülükler
  1. Bursiyer, destek kararının açıklanmasından itibaren 12 ay içinde gerekli belgelerin asıllarını/onaylı suretlerini BİDEB’e ulaştırmak suretiyle bursunu başlatmakla yükümlüdür. 12 ay içerisinde kullanılmayan burs ve destekler için hak talep edilemez. Sağlık, doğal afet vb. mücbir sebepler ve GYK’nın kabul edeceği araştırmaya başlanılmasını engelleyen nedenlerle burs başlatma işlemini tamamlayamayanların durumu, GYK tarafından ayrıca değerlendirilir. Burs başlatma süresi GYK kararı ile en fazla 6 ay uzatılabilir. Bu süreyi aşan talepler değerlendirilmeye alınmayacaktır. 

  2. Bursiyerler, burs başlatma dilekçelerinde belirttikleri tarihte yurt dışına çıkamamaları halinde yeni bir dilekçe ile güncel gidiş dönüş tarihlerini BİDEB’e iletmeleri ve tarafına ödenen burs ödemesi varsa iade etmesi gerekmektedir. Kurum izinleri değişen tarihlere göre yeniden düzenlenmelidir. Güncel yurt dışına çıkış tarihlerini bildirdikten sonra burs ödemeleri yeniden başlar. Kurum izinlerini de değişen tarihlere göre yeniden düzenleyerek iletmeleri gerekmektedir. Güncel gidiş dönüş tarihleri seyahat birimine de bildirilmelidir. 

  3. Bursiyer bilimsel değerlendirme sonucu kabul edilen ve desteklenen araştırma konusunu değiştiremez ancak yurt dışındaki kurum, yurt dışı danışman veya araştırma planında değişiklik talep etmesi halinde BİDEB’den onay almalıdır. Araştırma yapılacak kurum değişikliği talepleri, mevcut kurum/yurt dışı danışmanı ile yeni davet alınan kurum/yurt dışı danışmanının alandaki yetkinliği karşılaştırılarak karara bağlanabilir.

  4. Bursiyer, burs süresi içinde sınav, ailevi, sağlık vb. sebeplerle Türkiye’de bulunması halinde, Türkiye’ye giriş-çıkış tarihlerini BİDEB’e yazılı olarak bildirmek zorundadır. 

  5. Bursiyer, araştırma yapmak üzere gönderildiği il, eyalet ya da ülkeden ayrılmak istemesi halinde en az 15 gün öncesinden tarihlerini BİDEB’e yazılı olarak bildirmek zorundadır. 

  6. Destek süresi 6 ay ve daha kısa olarak belirlenen bursiyerlerin burslu olduğu süre boyunca Türkiye'de bulunduğu sürenin/sürelerin toplamda 10 günlük kısmı için burstan kesinti yapılmaz. Destek süresi 6 ay üzeri olarak belirlenen bursiyerlerin burslu olduğu süre boyunca Türkiye'de bulunduğu sürenin/sürelerin toplamda 20 günlük kısmı için burstan kesinti yapılmaz. Bursiyer, Türkiye’de fazla bulunması halinde fazladan bulunduğu süreye isabet eden burs miktarını TÜBİTAK hesabına iade eder. Bu süreler bursun başında ve sonunda kullanılabilir. 

  7. Bursiyer araştırmasını verilen destek süresinden önce tamamlaması halinde, peşin ödenen bursun bu süreye isabet eden kısmını TÜBİTAK hesabına iade eder. Mahsuplaşma bedeli doğması durumunda bir ay 30 gün kabul edilerek mahsuplaşma yapılır. Bursiyerin araştırmasını erken tamamlamasının GYK tarafından onaylanmış olması bu yükümlülüğü ortadan kaldırmaz.

  8. Bursiyer yurt içinde veya yurt dışındaki başka bir kuruluştan maddi destek alıyorsa başvuru esnasında veya daha sonra destek almaya başlaması halinde BİDEB’e yazılı olarak bilgi vermekle yükümlüdür. Bursiyere verilecek aylık burs miktarı GYK’da ayrıca belirlenebilir. Bursiyer, araştırmalarını eksiksiz tamamlamak şartı ile yurt dışındaki bir kurum/kuruluştan veya yurt içinde kamu kurumları dışındaki bir kurum/kuruluştan ek destek alması halinde burs miktarı değişmez.

  9. YÖK tarafından doktora sonrası araştırmacılara yurt dışında araştırma yapmak üzere verilen burs ve destekler ile TÜBİTAK 2219 Yurt Dışı Doktora Sonrası Araştırma Bursu aynı anda kullanılamaz.

  10. Bu programdan yararlanan bursiyerler aynı anda TÜBİTAK’ın diğer programlarından burs ve desteklediği projelerden Proje Teşvik İkramiyesi (PTİ), ücret, vb. mali destek alamaz. Aksi tespit edildiği takdirde, bursiyer aldığı bursun tamamını fiilen döviz cinsinden yapılmış olanları aynı döviz cinsinden ve en son ödemenin yapıldığı tarihten itibaren Kamu Bankalarınca döviz cinsinden açılan bir yıllık vadeli döviz tevdiat hesaplarına uygulanan azami faizi ile Türk Lirası cinsinden yapılmış olanları da kanuni faizi ile birlikte geri ödemekle yükümlüdür. 02.12.2002 tarih ve 97 sayılı Bilim Kurulu’nun 19/b no’lu kararı hükmü hariç olmak üzere kadrolu TÜBİTAK personeline yapılacak ücret ödemeleri bu kapsamda değildir.

  11. Bu program kapsamında desteklenen bursiyerlerin mecburi hizmet süresi, TÜBİTAK’tan aldığı burs süresi kadardır. Bursiyer burslu süresinin bitiş tarihinden itibaren en geç 12 ay içinde Türkiye’de herhangi bir kurumda iş akdi ile çalışacağı bir işe başlamakla veya herhangi bir kurumsal araştırma projesinde bursiyer statüsünde görev almakla ve başladığı tarihi BİDEB’e yazılı olarak bildirmekle yükümlüdür. 12 ay içinde belgelerini sunamayan bursiyerlerin durumu GYK tarafından değerlendirilir. Bursiyer Mecburi hizmetin tamamlanması ile birlikte e-devlet sisteminden temin edeceği SGK dökümü ve “Yurda Giriş/Çıkış Belgesi” iletmekle yükümlüdür.   

  12. Bursiyerin mecburi hizmet süresince Türkiye’de bulunması zorunludur. Bursiyerin herhangi bir gerekçe ile mecburi hizmet sürecinde Türkiye’den ayrılması veya mecburi hizmetine ara vermesi durumunda BİDEB’den onay alması gerekmektedir. 

  13. Bu program kapsamında desteklenen bursiyerlerin Avrupa Birliği tarafından yürütülen burs programlarının birinden destek kazanmaları halinde, işe başlama yükümlülükleri Avrupa Birliği bursu süresince durdurulur. Diğer yabancı kurumlar/ülkeler tarafından yürütülen burs programlarından destek kazananların işe başlama yükümlülüğü, GYK tarafından ayrıca değerlendirilerek karara bağlanır. 

  14. Program kapsamında gerçekleştirilen araştırma sonucunda (Makale, Bildiri, Kitap Bölümü, Kitap) bir eser üretilmesi zorunludur. Program kapsamında yapılan bilimsel etkinliklerde ve yayınlarda TÜBİTAK desteğinin belirtilmesi ve yayın örneğinin program e-posta adresine gönderilmesi gerekmektedir. 

  15. TÜBİTAK BİDEB tarafından bildirimler genellikle elektronik yolla yapılmaktadır. Bu nedenle tebligata elverişli bir elektronik adres verilmesi ve ARBİS bilgilerinin güncel tutulması gerekir.

  16. Araştırmasını tamamladıktan sonra süresi içinde Türkiye’ye dönmeyen, çalışma planındaki taahhütlerini, yüklenme senedi ve çağrı metninde belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmeyen bursiyerlerin bursları iptal edilerek yapılmış olan tüm ödemeler, “Yüklenme Senedi ve Müteselsil Kefalet Senedi veya Teminat Mektubu” hükümlerine göre, fiilen döviz cinsinden yapılmış olanları aynı döviz cinsinden ve en son ödemenin yapıldığı tarihten itibaren kamu bankalarınca döviz cinsinden açılan bir yıl vadeli döviz tevdiat hesaplarına uygulanan azami faizi ile Türk Lirası cinsinden yapılmış olanlar da kanuni faizi ile birlikte hesaplanmak suretiyle yapılır.

  17. Yükümlülüklere uyulmaması halinde bu Çağrı Duyurusu, Yüklenme Senedi ve Müteselsil Kefalet Senedi hükümleri uyarınca işlem yapılır.

Yönetmelik ve Esaslar
  1. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı Burs ve Destek Programlarının Yürütülmesine İlişkin Usul ve Esaslar

  2. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı Tarafından Yürütülen Programlara İlişkin Yönetmelik

  3. BİDEB Burs ve Destek Programlarında Başvuruların ve Raporların Panel/Danışman/Danışma Kurulu Yöntemi ile Değerlendirilmesi ve İzlenmesine İlişkin Yönerge

İlgili mevzuatlarda ve çağrı duyurusunda belirtilmeyen özel durumlarda, GYK kararları uygulanır.

Sıkça Sorulan Sorular
Davet mektubunun taşıması gereken şartlar nelerdir?

Davet mektubu; davetin geçerli olduğu tarihleri ay/yıl olarak, araştırma konusunu ve araştırma yapılacak kuruluşa davet edildiği bilgilerini içerecek şekilde; davet eden kuruluşun antetli kağıdına yazılmış ve yurt dışı danışmanı veya kuruluş yetkilisi tarafından imzalanmış olmalıdır. Davet mektubunun kuruluş yetkilisi tarafından imzalanması halinde danışmanlığı yürütecek akademisyenin bilgileri mektupta yer almalıdır. Doğrudan kütüphanelerden alınan davet mektupları kabul edilmez. Koşullu davet mektubu sunulması ve başvuru sahibinin koşulu sağladığına ilişkin belgeyi/belgeleri başvuru sistemine yüklememesi halinde davet mektubu kabul edilmez. Türkçe ve İngilizce dilleri dışındaki dillerde hazırlanmış belgelerin onaylı Türkçe veya İngilizce tercümeleri belgelerin orijinalleri ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Araştırmanın tek bir ülke ve kurumda gerçekleştirilmek üzere kurgulanması ve tek bir davet mektubu sunulması gerekmektedir.

Yurt dışı kurum ve danışman kriterleri nelerdir?
  • Yurt dışı kurum; başvuru sahibinin değerlendirileceği alanda, başvuru yılında QS (Quacquarelli Symonds) veya THE (Times Higher Education) Dünya Üniversite Sıralamasında ilk 100 ya da Scimago kamu araştırma enstitüleri/kurumları sıralamasında (Scimago Institutions Rankings-Government) ilk 250’de yer almalıdır veya,

  • Yurt dışı danışman; en az doktora derecesine sahip ve Category Normalized Citation Impact (CNCI) (Kategori Normalize Atıf Etkisi) veya Field-Weighted Citation Impact (FWCI) (Alan Ağırlıklı Atıf Etkisi) değeri 1.00 veya 1.00’den büyük akademisyen olmalıdır.

Araştırma Önerisinde yer alan 5 sayfa kısıtına kapak sayfası ve kaynakça dahil mi?

Kapak sayfası ve kaynakça 5 sayfaya dahil değildir. Kaynakça ayrı bir belge olarak hazırlanıp başvuru sisteminde "Ek Bilgiler" sekmesinde yer alan "Kaynakça" alanına yüklenmelidir.

Başvuru koşullarında yer alan QS (Quacquarelli Symonds) Dünya Üniversite Sıralamasına nasıl ulaşılabilir?

QS (Quacquarelli Symonds) Dünya Üniversite Sıralaması’na alan bazında ulaşmak için aşağıdaki link kullanılabilir.
https://www.topuniversities.com/subject-rankings/2023?qs_qp=topnav

Başvuru koşullarında yer alan THE (Times Higher Education) Dünya Üniversite Sıralamasına nasıl ulaşılabilir?

THE (Times Higher Education) Dünya Üniversite Sıralaması’na alan bazında ulaşmak için aşağıdaki link kullanılabilir.
https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/by-subject

Başvuru koşullarında yer alan Scimago Kamu Araştırma Enstitüleri/Kurumları (Scimago Institutions Rankings-Government) Sıralamasına nasıl ulaşılabilir?

Scimago Kamu Araştırma Enstitüleri/Kurumları (Scimago Institutions Rankings-Government) Sıralamasına ulaşmak için aşağıdaki link kullanılabilir.
https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Government

Başvuru koşullarında yer alan Category Normalized Citation Impact (CNCI) (Kategori Normalize Atıf Etkisi)’ne nasıl ulaşılabilir?

Category Normalized Citation Impact (CNCI) (Kategori Normalize Atıf Etkisi)’ne ulaşmak için aşağıdaki link kullanılabilir.
https://incites.clarivate.com/

Başvuru koşullarında yer alan Field-Weighted Citation Impact (FWCI) (Alan Ağırlıklı Atıf Etkisi)’ne nasıl ulaşılabilir?

Field-Weighted Citation Impact (FWCI) (Alan Ağırlıklı Atıf Etkisi)’ne ulaşmak için aşağıdaki link kullanılabilir.
https://www.scopus.com/

Davet mektubunun, başvuru süresi dolduktan sadece birkaç gün sonra bursiyere ulaşması halinde bu belgeyi TÜBİTAK’a posta yoluyla veya elden teslim etmek mümkün müdür?

Başvuru kapandıktan sonra başvuru belgelerinden herhangi birini posta yolu ulaştırmanız ya da elden teslim etmeniz mümkün değildir. Bilimsel değerlendirme yalnızca sisteme yüklenen belgeler üzerinden yapılmaktadır. Bu nedenle her bir koşula ilişkin belge, açık ve belirlenen içerikte olacak şekilde sisteme yüklenmelidir.

Davet mektubunun İngilizce dışında bir yabancı dilde temin edilmesi halinde ne yapılmalıdır?

Davet mektubunun İngilizce dışında bir yabancı dilde temin edilmesi halinde davet mektubunun onaylı çevirisi ile birlikte başvuru sistemine yüklenmesi gerekmektedir.

Başvuru sırasında yabancı dil şartı için hangi belgeler sunulabilir?

Adayın araştırmada kullanacağı yabancı dilde aşağıda sıralanan belgelerden biri kabul edilmektedir;

  • YDS, e-YDS, YÖKDİL, e-YÖKDİL veya TIPDİL sınavlarından birinden en az 65 puan veya ÖSYM tarafından eş değerliği kabul edilen yabancı dil sınavlarından birinden muadil puan aldığına dair belge (dil belgelerinde yıl şartı kaldırılmıştır).

  • Adayın araştırmada kullanacağı yabancı dille öğretim yapan Türkiye’deki bir kuruluştan lisans/lisansüstü veya yurt dışından lisans/lisansüstü eğitim aldığını gösterir diploma (Eğitimin tamamının yabancı dille yapılması gerekmektedir). 

  • Profesör veya Doçent unvanına sahip araştırmacıların profesörlük/doçentlik belgesi ya da ilgili kadroda çalıştığını gösteren üniversiteden alınmış resmi yazı.

Onaylı Başvuru Formunun başvuru sırasında iletilmesi gerekmekte midir?

Onaylı Başvuru Formu’nun başvuru sırasında iletilmesi gerekmemektedir.

Burs almaya hak kazanılması halinde burs başlatma belgelerine nasıl ulaşılır?

Burs başlatma belgeleri ve destek üst yazısına “pys.tubitak.gov.tr” adresine ARBİS şifresi girilerek ulaşılmaktadır. Bu belgeler kişiye özel olduğu için sistemden indirilmesi gerekmektedir.

Burs en geç hangi tarihe kadar başlatılabilmektedir?

Burs destek kararının açıklandığı tarihten itibaren en geç 12 ay içinde başlatılması gerekmektedir. 12 ay içinde başlatılmayan burs ve destekler için hak talep edilememektedir. Panel Yönetim Sistemi (pys.tubitak.gov.tr) üzerinden indirilen Bursiyer Destek Üst Yazısı’nın imza altı alanında da bursun en geç hangi tarihe kadar başlatılması gerektiği belirtilmektedir.

Müteselsil Kefalet Senedi kaç kefille hazırlanmaktadır?

Kefaletname T.C. vatandaşı ve yurt içinde çalışan bir (1) kefil ile hazırlanmaktadır. Kefil özelliklerine ile ilgili bilgi program web sayfasında yer alan bursiyer bilgi notundan ulaşılabilir.

Burs başlatma belgeleri hangi adrese iletilmelidir?

Belgeler TÜBİTAK – Başkanlık Tunus Caddesi No:80 PK: 06680 Kavaklıdere/Ankara adresine elden veya posta yolu ile iletilmelidir.

BİDEB programlarına başvuru yapan bir kişi;
  • ARDEB programları kapsamında sunulan projelerde, projedeki görevlerinin tamamlanacak olduğunun proje yürütücüsü tarafından ilgili Gruba iletilecek bir dilekçe ile beyan edilmesi ve ilgili Grubun onay vermesi şartıyla araştırmacı/danışman olarak görev alabilir. ARDEB kapsamında sunulan projenin desteklenmesine karar verilmesi durumunda, söz konusu kişiler için PTİ hesaplaması yapılarak sözleşme hazırlanır ancak, BİDEB burs desteği verilen süreler kapsamında PTİ ödemesi yapılmaz(*). 

  • ARDEB programlarına proje yürütücüsü olarak başvuru yapabilir. ARDEB programlarına başvurup projesi öneri durumunda olan bir kişi aynı şekilde BİDEB programına başvuruda bulunabilir. Ancak, her iki taraftan destek kararı çıkması halinde sadece bir destek tercih edilebilir.  Aynı anda hem ARDEB hem BİDEB desteği alınamaz.

(*) Bir kişi aynı anda TÜBİTAK’ın herhangi bir programından burs (BİDEB, TEYDEB) ve TÜBİTAK tarafından desteklenen herhangi bir projeden PTİ veya ücret alamaz

Yurt dışında çalışan bir kişi bu programa başvuru yapabilmekte midir?

Yurt dışında bir kurumda çalışılması halinde programa başvuru yapılamamaktadır.

TÜBİTAK yurt dışı bursundan daha önce faydalandım, yeni döneme başvuru yapabilir miyim?

Başvuru şartlarımızda TÜBİTAK yurt dışı araştırma burslarından son altı yıl içinde toplamda 12 ay ve daha fazla süreyle yararlanmamış olmak şartı bulunmaktadır. Bu süre ilgili destek kapsamında yurda dönüş tarihi itibari ile hesaplanmaktadır. TÜBİTAK yurt dışı araştırma bursları kapsamında yapılan araştırma çıktı/çıktılarını sunanlar için bu süre GYK kararı ile üç yıla kadar düşürülebilir.

2219 programı kapsamında mecburi hizmet yükümlülüğü var mıdır? Var ise mecburi hizmet yükümlülüğünün süresi ne kadardır?

2219 bursu kapsamında mecburi hizmet yükümlülüğü vardır. Bu yükümlülük yurt dışında burslu olarak sürdürülen araştırma süresi kadardır. Örneğin sekiz ay burs kazanılması halinde, mecburi hizmet süresi sekiz aydır. Bursiyer destek süresinin bitiş tarihinden itibaren en geç 12 ay içinde Türkiye’de herhangi bir kurumda iş akdi ile çalışacağı bir işe başlamakla veya herhangi bir kurumsal araştırma projesinde bursiyer statüsünde görev almakla ve başladığı tarihi BİDEB’e yazılı olarak bildirmekle yükümlüdür. 

Çalışılan kurumdan alınan maaş ek destek kapsamında değerlendirilir mi? Ek destek alınması durumunda TÜBİTAK nasıl bilgilendirilmelidir?

Çalışılan kurumdan alınan maaş ek destek olarak sayılmamaktadır. Bursiyer yurt içinde başka bir kuruluştan maddi destek alıyorsa başvuru esnasında veya daha sonra destek almaya başlaması halinde BİDEB’e yazılı olarak bilgi vermekle yükümlüdür. Bursiyere verilecek aylık burs miktarı GYK’da ayrıca belirlenir. Bursiyer, araştırmalarını eksiksiz tamamlamak şartı ile yurt dışındaki bir kurum/kuruluştan ek destek alması halinde burs miktarı değişmez.

Program kapsamında sağlanan uçak bileti işlemleri için ne yapılmalıdır?

Uçak bileti desteğinin kullanılabilmesi için seyahat başvuru sisteminden (seyahat.tubitak.gov.tr) başvuru oluşturduktan sonra seyahat birimi (seyahat.isleri@tubitak.gov.tr) ile iletişime geçilmesi gerekmektedir.

Destek kapsamında aile bireyleri için bilet desteği talebinde bulunulabilir mi? Biletler en geç hangi tarihe kadar alınmaktadır?

Uçak bileti desteği aşağıdaki alternatifler dahilinde talep edilmesi halinde TÜBİTAK tarafından sağlanacaktır;

  • Bursiyerin kendisi, eşi ve yurt dışına çıkış tarihi itibariyle 18 yaşını doldurmamış 1 çocuğu için yurt dışına tek seferlik gidiş-dönüş uçak bileti

  • Bursiyerin kendisi ve yurt dışına çıkış tarihi itibariyle 18 yaşını doldurmamış 2 çocuğu için yurt dışına tek seferlik gidiş-dönüş uçak bileti,

  • Bursiyerin kendisi, yurt dışına çıkış tarihi itibariyle 12 yaşını doldurmamış olan 1 çocuğu ve yurt dışına çıkış tarihi itibariyle en az 1 aylık sigortalı bakıcısı için yurt dışına tek seferlik gidiş dönüş uçak bileti,

  • Bursiyerin kendisi, yurt dışına çıkış tarihi itibariyle 12 yaşını doldurmamış olan 1 çocuğu ve bursiyerin kendisinin veya eşinin annesi/ babası/kardeşi için yurt dışına tek seferlik gidiş dönüş uçak bileti.

Bursiyer, Başkanlık onayı tarihinden itibaren on iki ay içinde uçak bileti talebinde bulunmalıdır. Bu süre içerisinde talepte bulunmayan kişilerin bilet desteğinden yararlanmaları mümkün değildir.
 

Eş ve çocuk bilet talebi, burs almaya hak kazandıktan sonra yapılabilir mi?

Eş ve çocuk bilet talebi, burs almaya haz kazandıktan sonra 12 ay içinde yapılabilir. Takip edilecek aşamalar:

  • Bilet talep edilecek eş/çocuk/refakatçi için farklı (bireysel) ARBİS profilleri oluşturulmalıdır. ARBİS profilinin aktive edilmesi için ilgili hesaba bir defa giriş çıkış yapılmalıdır. 

  • Bursiyerin e-devlet’ten alacağı Vukuatlı Nüfus Kayıt örneği seyahat.isleri@tubitak.gov.tr ve 2219 program mail adresine (bideb2219@tubitak.gov.tr) iletilmelidir. 

  • Gerekli tanımlama program yürütücüleri tarafından yapıldıktan sonra seyahat.tubitak.gov.tr adresinden bilet talep edilebilir. 

  • Çocuk bileti talep edilmediği durumda, refakatçi (bursiyerin/eşinin anne/baba/kardeşi) bileti alınamamaktadır.

Program kapsamında bursiyerlerin vize işlemleri yürütülmekte midir?

Program kapsamında bursiyerlerin vize işlemleri yürütülmemektedir. Vize işlemlerinin yürütülmesi tamamen bursiyerlerin sorumluluğundadır.

Program kapsamında bursiyerlere ve aile bireylerine sağlık sigortası desteği verilmekte midir?

Program kapsamında yalnızca aylık burs, bursiyerin kendisi dahil en fazla 3 kişi için uçak bileti desteği verilmektedir. Sağlık sigortası desteği veya ek bir destek sağlanmamaktadır.

Başlama yazısının içeriği nasıl olmalıdır?

Başlama yazısının taslak formatı bulunmamaktadır. Başlama yazısı; yurt dışı danışmanı tarafından imzalanmalı, antetli kâğıda hazırlanmalı, araştırma konusu içermeli ve bursiyerin yurt dışında araştırmalarına başladığını bildirmelidir. Başlama yazısı e-bideb sisteminde yer alan ‘Başlama Yazısı’ sekmesinden yüklenmelidir.

Yurt dışında araştırmanın kurum veya danışmanın değiştirilmesi için nasıl bir yol izlenmelidir?

Yurt dışı kurum ve danışman değişikliği talepleri mücbir sebeplerin olması durumunda GYK tarafından değerlendirilerek onaylanmaktadır. Kurum ve danışman değişiklik taleplerinin görüşülebilmesi için aşağıdaki belgelerin program mail adresine (bideb2219@tubitak.gov.tr) iletilmesi gerekmektedir. 
 

  • Bursiyerin gerekçeli dilekçesi,

  • Yeni kurum/yurt dışı danışmandan alınan davet mektubu

  • Mevcut yurt dışı danışmanının değişikliği onayladığına dair yazısı

Kurum ve danışman değişikliği taleplerinin görüşülebilmesi için;

Yeni kurumun QS (Quacquarelli Symonds) veya THE (Times Higher Education) Dünya Üniversite Sıralamasında alan bazında ilk 100 veya Scimago kamu araştırma enstitüleri/kurumları sıralamasında alan bazında ilk 250’de yer alması ve yeni danışmanın Category Normalized Citation Impact (CNCI) (Kategori Normalize Atıf Etkisi) veya Field-Weighted Citation Impact (FWCI) (Alan Ağırlıklı Atıf Etkisi) değerinin 1.00 veya 1.00’den büyük olması gerekmektedir.

Yurt dışında çalışmalara devam ederken, başvuru sırasında beyan edilen araştırma konusunun değiştirilmesi mümkün müdür?

Başvuru sırasında beyan edilen araştırma konusunun değiştirilmesi mümkün değildir. Bursiyer, burs almaya hak kazandığı başvuruda beyan ettiği araştırma konusunu çalışmak zorundadır.

Yurt dışında çalışmalara devam ederken, başvuru sırasında beyan edilen iş paketlerinde değişiklik yapılması mümkün müdür?

Başvuru sırasında beyan edilen iş paketlerinde değişiklik yapılması için, bursiyerin gerekçeli dilekçesi ve yurt dışındaki danışmanın gerekçeli yazısı ile talepte bulunarak Grup Yürütme Kurulu’ndan onay alınması gerekmektedir.

Araştırma yapılacak ülkede yeni bir banka hesabı açtırılması halinde burs ödemelerinin bu hesaba yatırılması için ne yapılmalıdır?

Banka hesap değişikliği bursiyer tarafından yapılabilmektedir. Bursiyer e-bideb sistemi üzerinden e-bideb>sisteme giriş>kişisel>banka hesap bilgileri adımından banka bilgilerini güncelleyebilir (https://ebideb.tubitak.gov.tr/ibanKayit.htm)

Araştırmanın verilen destek süresinden önce tamamlanması halinde bu durum TÜBİTAK’a nasıl bildirilmelidir?

Bursiyerin bursunu araştırma süresinden önce bitireceğini öngörmesi halinde burs süresinin kısaltımı için aşağıda belirtilen belgelerle birlikte BİDEB’e yapacağı başvuru, GYK tarafından değerlendirilir. 

  • Bursiyerin gerekçeli dilekçesi
  • Yurt dışındaki davet eden araştırmacıdan alınan yazı

Araştırmacının erken yurda dönüşü onaylanırsa, tarafına yapılan fazladan ödemenin TÜBİTAK hesabına iade edilmesi gerekmektedir.
 

Burs süresince Türkiye'ye zorunlu giriş yapılması halinde bu durum TÜBİTAK’a nasıl bildirilmelidir?

Burs süresince Türkiye'ye giriş yapılması halinde bursiyer, Türkiye'ye giriş yapmadan önce 2219 program mail adresine mail atarak giriş-çıkış yapacağını bildirmelidir. Bursiyer, araştırmasına devam etmek üzere yeniden yurt dışına çıktığında e-devletten alacağı yurda giriş-çıkış belgesini mail yolu ile iletmelidir. Gerekçesine bakılmaksızın araştırma süresi boyunca yurtta bulunulan tüm süreler belirlenen yurtta süresinden düşülmektedir. Bursun sonunda iletilen yurda giriş çıkış belgesine göre bu süre hesaplanarak fazladan ödeme olması durumunda gün bazında mahsuplaşma yapılmaktadır.

Burslu ya da burssuz süre uzatımı talebinde bulunmak için nasıl bir yol izlenmelidir?

Burs süresi ile ilgili taleplerin burs süresinin bitimine en az 2 ay kala yapılması gereklidir. Bursiyerin araştırmasını TÜBİTAK tarafından kendisine tahsis edilen süre içerisinde bitirmesi esastır. Araştırmanın bu süre içinde bitirilememesi ve aşağıdaki belgelerle birlikte yazılı olarak süre uzatımı talep edilmesi halinde GYK kararı ile süre uzatılabilir. Destek süresi burslu olarak 12 ay olmak üzere toplamda 24 ayı geçemez.

  • Bursiyerin burslu/burssuz süre uzatımı talep formu, 

  • Yurtdışındaki davet eden araştırmacı tarafından hazırlanmış bursiyerin yurt dışında destek aldığı süre boyunca yaptığı çalışmaların özeti ve süre uzatma gerekçesini açıklayan yazı

  • Araştırmacı Türkiye’de çalışıyor ve izin süresi bitmiş ise çalıştığı kurum/kuruluştan izin yazısı 

Burssuz süre uzatımı talebinin uygun görülmesi halinde verilen burssuz sürenin tamamının kullanılması zorunlu mudur?

Burssuz süre uzatımı talebinin uygun görülmesi halinde verilen burssuz sürenin tamamının kullanılması zorunlu değildir. Bursiyerler burslu sürelerinin bitiminden itibaren burssuz süre uzatımı almış olsalar dahi Türkiye'ye dönebilmektedir. Ancak, burssuz ek süre Türkiye’ye dönüş yapıldıktan sonra sonuç raporunun teslim edilmesi için kullanılamaz.

Sonuç raporunun istenilen süre içinde yetiştirilememesi halinde raporun sisteme yüklenebileceği son tarih ne zamandır?

Sonuç raporu bursiyerin araştırmasını bitirip yurda dönüş tarihinden itibaren iki ay içerisinde sisteme yüklenmelidir. Sonuç raporunun iki ay içinde gönderilmemesi durumunda gerekçeli bir dilekçe ile Grup Yürütme Kurulu’ndan ek süre istenebilir. Gerekçenin Grup Yürütme Kurulu tarafından uygun bulunması halinde raporun tamamlanması için ek süre verilebilir.

Yedi ay burs kazanılması halinde Gelişme ve Sonuç raporu aynı anda sunulabilir mi?

Gelişme/ara raporun araştırmanın altıncı ayının sonunda E-BİDEB sisteminde ilgili alana yüklenmesi gerekmektedir. Sonuç raporu ise burs bitiş tarihinden itibaren en geç iki ay içinde sisteme yüklenmelidir. Bu raporların birlikte sunulması mümkün olmamaktadır.

Gelişme ve Sonuç raporları Türkçe hazırlanabilir mi?

Gelişme ve Sonuç raporları İngilizce olarak hazırlanmalıdır. Gelişme ve Sonuç raporlarında bursiyerin (araştırmacının) ve yurt dışında birlikte çalışılan danışmanın imzası yer almalıdır.

Doçentlik sınavı nedeni ile burs süresi içinde yurda giriş çıkış yapılacaksa TÜBİTAK’a bildirmek gerekmekte midir?

Burs süresi içinde sınav, sağlık, ailevi v.b. sebeplerden dolayı Türkiye'de bulunulması halinde, durumun mail yolu ile bildirilmesi gerekmektedir. Destek süresi 6 ay ve daha kısa olarak belirlenen bursiyerlerin burslu olduğu süre boyunca Türkiye'de bulunduğu sürenin/sürelerin toplamda 10 günlük kısmı için burstan kesinti yapılmaz. Destek süresi 6 ay üzeri olarak belirlenen bursiyerlerin burslu olduğu süre boyunca Türkiye'de bulunduğu sürenin/sürelerin toplamda 20 günlük kısmı için burstan kesinti yapılmaz. Bursiyer, Türkiye’de fazla bulunması halinde fazladan bulunduğu süreye isabet eden burs miktarını TÜBİTAK hesabına iade eder. Bu süreler bursun başında ve sonunda kullanılabilir.

İletişim

TÜBİTAK-BİDEB 
Araştırma Burs ve Destekleri Grup Koordinatörlüğü
2219-Yurt Dışı Doktora Sonrası Burs Programı İçin Posta Adresi

TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı

Adres: TÜBİTAK Başkanlık Binası
Tunus Caddesi No:80 Kavaklıdere
ÇANKAYA/ANKARA PK:06100

Tel: 444 66 90
e-Posta: bideb2219@tubitak.gov.tr

Belge

Genel Bilgi

Destek Kapsamı
paragraph-id--2325
Önemli Hususlar
paragraph-id--2326
Burs Miktarı ve Ödeme Koşulları
paragraph-id--2327
2219 Ülkelere Göre Burs Miktarları
paragraph-id--2730

Başvuru

paragraph-id--2330
Kimler Başvurabilir
paragraph-id--2329
Başvuru Formları
paragraph-id--2331
Başvuru Tarihleri
paragraph-id--2333
e-Başvuru
paragraph-id--2334

Değerlendirme

Değerlendirme Yöntemi
paragraph-id--2335

İzleme

Burs Başlatma Belgeleri
paragraph-id--2337
İzleme Formları
paragraph-id--2342
İzleme Yöntemi
paragraph-id--2344
Yükümlülükler
paragraph-id--2345

Mevzuat

Yönetmelik ve Esaslar
paragraph-id--2349

Yardım

Sıkça Sorulan Sorular
paragraph-id--2386
İletişim
paragraph-id--2387