Alternatif Enerjili Araçlar Yarıştı

-A +A
Yazıcı-dostu sürüm

TÜBİTAK Alternatif Enerjili Araç Yarışları 16-17 Ağustos 2014 tarihlerinde, 62 takımdan oluşan yaklaşık bin 800 öğrencinin katılımıyla Kocaeli Körfez Yarış Pisti'nde gerçekleştirildi. 1.950 metrelik Kocaeli Körfez Yarış Pisti'nde iki gün süren yarışlarda İstanbul Üniversitesi iki kategoride, Sakarya Üniversitesi ise bir kategoride birinci oldu.

Yarışmalara Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, Kocaeli Valisi Ercan TOPACA, Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkan Vekili Zekeriya ÖZAK, TÜBİTAK Başkanı Yücel ALTUNBAŞAK, TÜBİTAK Başkan Yardımcıları Prof. Dr. Abdullah ÇAVUŞOĞLU, Prof. Dr. Erol ARCAKLIOĞLU, Genel Sekreter Arif KOYUNCU ve üst düzey yöneticiler katıldı.

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı, alternatif enerji kaynaklarına dikkat çekilmesi ve üniversite öğrencilerinin fikirlerinin üretime geçirilebilmesi amacıyla 2005 yılından bu yana Alternatif Enerjili Araç Yarışları düzenliyor. Elektrikli araç uygulamalarında dünya genelindeki gelişmeler göz önüne alınarak yarışmalara bu yıl, “Hidrojen” ve “Güneş” kategorilerine ek olarak, “Elektromobil-Batarya Elektrik Enerjili Araç Yarışı” da eklendi.

Yarışmaları takip eden Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, yarışlarda mücadele eden üniversitelerin araçlarını tek tek inceledi. Işık, daha sonra elektromobil kategorisinde tasarım ödülü alan Karabük Üniversitesinin "Nar" isimli aracını kullanarak ödül töreninin yapılacağı alana gitti.

Türkiye’nin teknoloji alanında önemli mesafeler kat ettiğini ifade eden Işık, enerji ve otomobilin Türkiye'nin yumuşak karnı olduğunu söyledi. Enerjide tamamen dışa bağımlılığın söz konusu olduğuna ve Türkiye'deki her 100 otomobilden 80'inin ithal edildiğine dikkati çeken Işık, bu alanlarda mutlaka çok ciddi yatırım ve Ar-Ge faaliyeti yürütülmesi gerektiğini anlattı.

"Geçiş Süreci Yaşanıyor"

Işık, alternatif enerjili otomobillerin bu iki alanın kesişim noktası olduğuna işaret ederek, "Dünyada artık içten yanmalı motor teknolojisinden alternatif enerjili otomobillere hızlı geçiş var. Düne kadar içten yanmalı motor teknolojisi dünyada çok revaçtayken, artık bunun yerini elektrikli ve hidrojen yakıtlı araçlar almaya başlıyor" diye konuştu.

Dünyada hızlı şekilde hibrit ve elektrikli araç teknolojisinin gelişim sürecinin yaşandığını belirten Bakan Işık, bunların yavaş yavaş ticarileşmeye başladığını, artık pek çok ünlü markanın hibrit araçlarını piyasada görmeye başladıklarını dile getirdi. Işık, mevcut büyük markaların bir anda elektrikli araca geçişinin kolay olmadığını aktararak, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Türkiye, maalesef içten yanmalı motor teknolojisine dayalı otomobil üretiminde treni kaçırdı. Keşke Devrim otomobili, o dönemin siyasi iktidarı tarafından sahiplenilseydi de bugün Türkiye'nin dünya markası olsaydı. Bunu kaçırdık ama şimdi önümüzde çok ama çok önemli bir fırsat var. Artık yeni gelişen teknolojiyi Türkiye ıskalamamalı. Türkiye, mutlaka ama mutlaka hibrit ve elektrikli araç ki buna hidrojeni de dahil ediyorum, teknolojisine dayanan otomobil üretiminde hak ettiği yeri almalı."

"Türkiye, kendi yerli otomobilini üretecek"

TÜBİTAK önderliğinde hibrit otomobillerin seri yerli üretimi konusunda önemli çalışma yaptıklarına dikkati çeken Işık, şu bilgiyi paylaştı:

"Elektrikli otomobilde birkaç bileşen var. Tasarım, elektronik donanım ve komuta kontrol mekanizmaları, yazılım, elektrik motorları ve özellikle batarya. Bu 5 kritik alanı TÜBİTAK olarak mutlaka bundan sonra da yapacağımız çalışmalarda mutlaka Ar-Ge yapılması gereken alanlar olarak belirledik. İnşallah yakında bununla ilgili TÜBİTAK'ta sistematik çalışma başlatacağız. Türkiye, kendi yerli otomobilini üretecek ve bunu 2020'den önce inşallah üreteceğiz. Bu yerli otomobilin de Ar-Ge'sini artık Türkiye'de biz yapacağız. Bugün imkansızlıklar içinde bu kadar güzelliği başaran gençler, inanıyorum yarın kendi otomobilini üretmekte çok ama çok önemli roller üstlenecek."

Özellikle treni kaçırmamak açısından Türkiye'nin belirlediği yol haritasını gençlerin yakından takip etmesini isteyen Işık, dünyada en zengin kaynağın nitelikli insanlar olduğunu kaydetti. Işık, sözlerini şöyle tamamladı:

"İnşallah önümüzdeki süreçte Türkiye'nin kendi otomobil markasını üretmesiyle dünyada iddialı ülkelerden biri olacağız. Şu anda otomotiv yan sanayisinde Türkiye, dünyanın en iddialı ülkelerinden biri ama otomobil markası oluşturup dünyaya satması noktasında da önemli bir eşikteyiz. Bu yarışmaya katılan bütün gençleri peşinen birinci ilan ediyorum. Buraya katılmak, başlı başına başarıdır. Belki bugün vereceğimiz ödüller en birinci ödüller olacak. İnşallah önümüzdeki yıl bu yarışlar Türkiye'nin elektrikli otomobil üretiminde atacağı somut adımlarla daha da anlamlı hale gelecek."

Yarışlar

Formula G kategorisinde 21, Hidromobil kategorisinde 10 ve Elkektromobil kategorisinde 25 araç yarışa katıldı. Bu yıl Hidrojen ve Güneş kategorilerine ek olarak, dünya genelindeki elektrikli araç uygulamalarındaki gelişmeler göz önünde bulunduruldu ve Elektromobil - Batarya Elektrik Enerjili Araç Yarışı yarışların kapsamına dahil edildi. Endüstriyel yönden uygulanabilirliği konusunda yeterince yenilik getirmeyen Formula G  - Güneş Enerjili Araç Yarışları kategorisinin ise bu yıl 10. kez ve son defa düzenlenmesine ve 2015 yılı yarışları itibariyle kaldırılmasına karar verildi.

İstanbul Üniversitesi İki Dalda Birinci Oldu

Formula G kategorisinde performans ödülünü Sakarya Üniversitesi kazanırken, İstanbul Teknik Üniversitesi ikinci, Trakya Üniversitesi ise üçüncü oldu.

Elektromobil kategorisinde performans ödülleri enerji tüketimleri değerlendirilerek belirlendi. Bu dalda İstanbul Üniversitesi birinci, Orta Doğu Teknik Üniversitesi ikinci, Dokuz Eylül Üniversitesi ise üçüncü oldu.

Hidromobil kategorisinde performans ödülleri de hidrojen tüketimleri değerlendirilerek belirlendi. İstanbul Üniversitesi bu kategoride de birinci olurken, Uludağ Üniversitesi ikinci, Kırıkkale Üniversitesi üçüncü oldu.

Elektromobil kategorisinde birinci, ikinci ve üçüncü takımlara ödüllerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık verdi. Hidromobil kategorisinde dereceye giren takımların ödülünü Kocaeli Valisi Ercan Topaca, Formula-G kategorisinde dereceye girenlerin ödülünü TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Yücel Altunbaşak verdi.

Tasarım Ödülleri

En iyi tasarım ödüllerinin belirlenmesi amacı ile araç bileşenlerindeki yerlilik oranı, tasarım dosyasının içeriği ve araç başında yapılan değerlendirmeler dikkate alındı.  Formula G kategorisinde tasarım ödülünü FMV Işık Üniversitesi, Hidromobil kategorisinde Uludağ Üniversitesi, Elektromobil kategorisinde Karabük Üniversitesi aldı.

Özel Kurul Ödülleri

Formula G kategorisinde yarışlara ilk defa katılmalarına rağmen takım ruhu çalışmasıyla örnek davranışlar gösterdiği için Trakya Üniversitesi Pehlivan Solar Car Takımı; Hidromobil kategorisinde organizasyon boyunca göstermiş oldukları centilmen davranışları nedeniyle Yıldız Teknik Üniversitesi Alternatif Enerjili Sistemler Kulübü ve Elektromobil kategorisinde ise takım ruhu çalışmasıyla örnek davranışlar gösterdiği için Çukurova Üniversitesi Sinerji takımına özel kurul ödülü verildi.

Formula G, Hidromobil ve Elektromobil yarışları için birincilere 15 bin TL, ikincilere 10 bin TL, üçüncülere 7 bin 500 TL ödül verildi. Yarışlara ilk kez katılan Güneş ve Hidrojen Enerjili araçlar için 12 bin 500 TL; elektrik enerjili araçlar için 25 bin TL hazırlık desteğinin yanı sıra, tüm takımlara, araçların piste ulaşımı için 5 bin TL yol desteği verildi.  Tasarım ve Özel Kurul ödülü olarak da 5 bin TL olarak verildi.

Formula-G Final Yarışına Katılan Üniversiteler ve Takımları

  1. Balıkesir Üniversitesi - BAÜ Proje Kulübü
  2. Celal Bayar Üniversitesi - EcoMagnesia
  3. Çankaya Üniversitesi - Cartemt
  4. Dokuz Eylül Üniversitesi - Solaris
  5. Dumlupınar Üniversitesi - Duscart
  6. FMV Işık Üniversitesi - Apollon
  7. Gaziantep Üniversitesi - ORET
  8. Hitit Üniversitesi - Hİ-GÜ
  9. İnönü Üniversitesi - Battlagazi Solar Team
  10. İstanbul Aydın Üniversitesi - Günaydın-12
  11. İstanbul Aydın Üniversitesi - Günaydın-13
  12. İstanbul Teknik Üniversitesi - İTÜ GAE
  13. İstanbul Üniversitesi - Socrat
  14. Karabük Üniversitesi - KBÜELAR
  15. Kocaeli Üniversitesi - TürkMekatronik
  16. KTO Karatay Üniversitesi - KTO Solar Car Racing Team
  17. Mersin Üniversitesi - Anka
  18. Namık Kemal Üniversitesi - Güneşinoğlu
  19. Orta Doğu Teknik Üniversitesi - ODTÜ Robot Topluluğu
  20. Sakarya Üniversitesi - SAİTEM
  21. Trakya Üniversitesi - Pehlivan Solar Car Team

Hidromobil Final Yarışına Katılan Üniversiteler ve Takımları

  1. Anadolu Üniversitesi - Hidroana
  2. Ankara Üniversitesi - Ankara Üniversitesi Hidromobil Takımı
  3. Bahçeşehir Üniversitesi - BAU Hidromobil
  4. Gaziantep Üniversitesi - Hidrofıstık
  5. Gümüşhane Üniversitesi - MYO Mekatronik
  6. Hitit Üniversitesi - Pithana
  7. İstanbul Üniversitesi - Hidroist
  8. Kırıkkale Üniversitesi - Hidrokale
  9. Süleyman Demirel Üniversitesi - SAET
  10. Uludağ Üniversitesi - Umakit Hidrojen Arabası Takımı

Erektromobil Final Yarışına Katılan Üniversiteler

  1. Afyon Kocatepe Üniversitesi - Akümobil
  2. Atatürk Üniversitesi - Atakar
  3. Bozok Üniversitesi - Atılganlar
  4. Celal Bayar Üniversitesi - Atlas
  5. Celal Bayar Üniversitesi - NEKKAR
  6. Çukurova Üniversitesi - Sinerji
  7. Dokuz Eylül Üniversitesi - Alternatif Enerji Kaynakları Topluluğu
  8. Ege Üniversitesi - İzmir Kent Konseyi Elektromobil Takımı
  9. Erciyes Üniversitesi - TYEKK
  10. Fırat üniversitesi - HARPUT
  11. Hitit Üniversitesi - HİT-EM
  12. İnönü Üniversitesi - Battalgazi Elektromobil Team
  13. İstanbul Aydın Üniversitesi - Elektroaydın
  14. İstanbul Gelişim Üniversitesi - En-Mosk
  15. İstanbul Üniversitesi - YEREL
  16. Karabük Üniversitesi - KBÜELAR
  17. Karadeniz Teknik Üniversitesi - KTÜ Enerji Teknolojileri Topluluğu
  18. Kırıkkale Üniversitesi - Kugar Team
  19. Koç Üniversitesi - Kurt
  20. KTO Karatay Üniversitesi - Karatay Racing Team
  21. Niğde Üniversitesi - Turkuaz
  22. Orta Doğu Teknik Üniversitesi - ODTÜ Robot Topluluğu
  23. Süleyman Demirel Üniversitesi - SDÜ-GÜL Tim
  24. Süleyman Demirel Üniversitesi - SAET
  25. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi - Blue Thunder Elektromobil
19.08.2014 Yarışmalar, Alternatif Enerjili Araç Yarışları