Matematikte İddialıyız!
Türkiye olarak matematik olimpiyatlarında hem bireysel puanlar hem de ülke
puanlarında dünyanın en başarılı ülkeleri arasındayız. Olimpiyatlarda da yalnızca
madalya sayımız değil madalya kazanan öğrenci sayımız da artıyor. Geçen sene
ülke sıralamasında 6. olduğumuz Uluslararası Matematik Olimpiyatları’nda son
4 yılda öğrencilerimiz 9 altın, 10 gümüş ve 5 bronz madalya kazandı. Bu yıl ilk
kez İngiltere’de düzenlenen Avrupa Kızlar Matematik Olimpiyatları’nda ise
altın, gümüş ve bronz madalya kazandık; madalya sıralamasında 5, puan
sıralamasında ise 6. olduk. Geçtiğimiz hafta düzenlenen 29. BalkanMatematik
Olimpiyatı’nda öğrencilerimiz 5 altın, 6 gümüş ve 1 bronz madalya kazandı; A
takımımız ülke sıralamasında 1., B takımımız ise 4. oldu. Dünyanın sayılı
üniversitelerinden Kaliforniya, Los Angeles (UCLA) Üniversitesi, bu yıl ilk kez
başlattığı matematik olimpiyatlarındaki başarıya göre bir öğrenciyi matematik
bölümüne kabul etme uygulaması için Türkiye’den Ufuk Kanat’ı seçti.
Ulusal Matematik Olimpiyatı Akademik Komite Başkanı ve 29. Balkan Matematik Olimpiyatı Jüri Başkanı Doç. Dr. Azer Kerimov
matematik olimpiyatlarındaki başarımızın sırrının öğrencilerin aşama aşama ve birebir eğitilmesinden yana olduğu görüşünde.
Kerimov, matematik alanında, olimpiyatlara hazırlık yaşının tüm dünyada diğer alanlardan erken olduğunu, çoğu ülkede
ilköğretim sıralarında başladığını belirtti. Ülke olarak son yıllarda artan başarımızı sistematik takım çalışmasına bağlayan
Kerimov, öğrencilerle problemler karşısında farklı çözüm yöntemleri ve düşünme tarzları geliştirecek şekilde çalıştıklarını
vurguladı.
Kerimov da, olimpiyat tecrübesini yaşamış öğrencilerin olimpiyat takımlarının hazırlanmasında görev alması takımların
başarısını artıran unsurlardan olduğunu belirtiyor. Geçmiş yıllarda olimpiyatlarda yarışıp şu an matematik olimpiyatları sınav
ve hazırlık komitesinde aktif görevler alan öğrencilerden biri de Uluslararası Matematik Olimpiyatları’nda 2001 yılında gümüş,
2002 ve 2003 yıllarında altın madalya kazanan Selim Bahadır. Üniversite sınavında olimpiyatlardaki derecesi sayesinde aldığı
ek puan ile tam puanı aşan Bahadır lisans eğitimini Bilkent Üniversitesi, yüksek lisans eğitimini ise Kaliforniya Üniversitesi’nde
matematik üzerine tamamladı. Bahadır, matematik üzerine doktora eğitimine başlamayı planlıyor.
Bahadır’a göre matematik alanını meslek olarak da seçmenin en büyük
motivasyonu matematiği sevmek. Olimpiyat komitesinde çalışarak;
seçilmiş, özel öğrencilerle çalışma şansına sahip olduğunu
vurgulayan Bahadır, soru çözme aşamasında birbirinden farklı bakış
açıları sunan öğrencilerle matematik üzerine zengin tartışmalar
yaşandığını belirtiyor.
TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı (BİDEB), sadece
öğrencilere değil, öğrencilere olimpiyatlara hazırlık sürecinde
danışmanlık yapan öğretmenlere de eğitim veriyor. TÜBİTAK BİDEB
tarafından son 3 yılda 300’e yakın ortaöğretim öğretmenine eğitim
verildi. Bu eğitimler sayesinde ülkemizin Uluslararası Bilim
Olimpiyatlarındaki başarısının daha da artması bekleniyor.
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu /
Mayıs 2012
25
Balkan Matematik
Olimpiyatları
Ülkemizin ilk kez 2002 yılında yine Antalya’da
ev sahipliğini yaptığı Balkan Matematik
Olimpiyatları, ilk kez 1984 yılında Yunanistan’da
düzenlendi. Olimpiyatlar, 11 üye balkan ülkesinin yanı
sıra dünyanın çeşitli coğrafyalarından misafir ülkelerin
katılımıyla, 29 yıldır devam ediyor. Katılımcı ülkeler
takımlarını, kendi seçim kriterlerine göre ulusal
matematik olimpiyatları sonucunda belirliyor Birçok
ülkede, Balkan Matematik Olimpiyatına katılan ekip
Uluslararası Matematik Olimpiyatına (IMO) da
katılıyor.
29. Balkan Matematik Olimpiyatı hakkında
daha detaylı bilgi için:
/
Ülkemizden
ulusal matematik
olimpiyatlarına başvuran
öğrenci sayısının artırılması,
başvuruların coğrafi dağılımının
genişlemesi ve olimpiyatlarda
yarışan kız öğrenci sayısının
artırılması matematik
olimpiyatı komitesinin
hedefleri arasında.
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,...52