45
TÜBITAK
T ü r k i y e B i l i m s e l v e T e k n o l o j i k A r a ş t ı r m a K u r u m u
Gediz Havzası GMTY Projesi Başarıyla Tamamlandı
“Günlük Maksimum Toplam Yük Yaklaşımının Gediz Hav-
zası’nda Uygulanması Projesi” kapsamında gerçekleştirilen
çalışmalara ilişkin paydaşlara bilgi verilmesi, projede elde
edilen deneyim ve teknik birikimin aktarılması, kurumlar
arası işbirliğine yönelik farkındalığın oluşturulması ama-
cıyla, İzmir Ramada Plaza Otel’de OSİB ve TÜBİTAK MAM ev
sahipliğinde “Sonuç Değerlendirme Toplantısı” düzenlendi.
TÜBİTAK MAM Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü Müdürü
Dr. Selma Ayaz ile Su Yönetimi Genel Müdür Yrd. Bilal Dik-
men’in açılış konuşmaları ile başlayan toplantıya, İzmir, Ma-
nisa, Uşak ve Kütahya Vali Yardımcıları, Bilim Sanayi ve Tek-
noloji Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Belediyeler,
Su ve Kanalizasyon İdareleri, üniversiteler ve sanayi tesisleri
başta olmak üzere, ilgili kurum ve kuruluşlardan yaklaşık
100 temsilci katıldı.
TÜBİTAK MAM Proje Yürütücüsü Dr. Hande Haksevenler
tarafından yapılan sunumda, proje kapsamı, yapılan izle-
me çalışmaları, projede elde edilen temel çıktılar hakkında
bilgiler aktarıldı. İkinci bölümde ise kirleticiler için alıcı or-
tam bazlı deşarj standartlarının belirlenmesine yönelik yü-
rütülen çalışmaların detayı, uygulanan metodoloji ve kısa,
orta, uzun vadede ülkemiz için önerilen yol haritasına ilişkin
bilgilendirme yapıldı. Katılımcıların proje ile ilgili soruları-
nın cevaplandırıldığı ve uygulamaya yönelik ileride birlikte
yapılacak çalışmalarda sağlanabilecek katkıların ele alındığı
değerlendirme bölümü ile toplantı son buldu.
Proje İki Yılda Gerçekleştirildi
Gediz Havzası’nın mevcut su kalitesine bağlı olarak nokta-
sal ve yayılı kaynaklar için, alıcı ortamda kirletici bazında izin
verilebilir toplam kirletici yükün belirlenmesini amaçlayan
GMTY Projesi, Haziran 2015-Haziran 2017 tarihleri arasında
2 yıllık bir sürede gerçekleştirildi.
Projeyle, parametre bazında alıcı ortamda bulunması ge-
reken toplam yüklerin belirlenmesinin yanı sıra, bu yüklerin
kaynaklar arasında dağıtılması, noktasal kaynaklar için de-
şarj limitleri, yayılı kaynaklar için ise yük azaltım tedbirleri-
nin belirlenmesi hedeflendi.