ARDEB Başarı Öyküleri - page 178

106K347 - 109K525
Türkiye’de Erken Çocukluk Gelişim
Ekolojileri I-II
1001 - Araştırma Projesi
Proje Yürütücüsü İletişim Bilgileri
Doç. Dr. Nazlı BAYDAR
212 338 15 13
Bu araştırmada, Türkiye’deki çocukların erken
çocukluk döneminden ilköğretimin ilk iki yılına
kadar geçen süreçte, aynı çocuk ve aileleri 5
yıl boyunca takip edilmiştir. Çocukların sosyal,
duygusal, fiziksel ve bilişsel gelişimlerine etkisi
olabilecek tüm faktörler (anne-çocuk, baba-çocuk,
aile-çocuk, anne-aile, anne-baba, yuva/anaokulu/
okul ve mahalle etkileri) incelenmiştir. Bulgular,
çok az sayıda çocuğun okul öncesi eğitim aldığı
ülkemizde, okul hayatına hazır hale gelmekte
özellikle annelerin ve annelere destek verebilecek
tüm kişilerin ne kadar önemli bir rol oynadığını
göstermektedir.
Çocuklarımızı Okul
Hayatına Hazırlayan
Unsurlar Nelerdir?
Koç Üniversitesi
Doç. Dr. Nazlı BAYDAR
Prof. Dr. A. Aylin KÜNTAY
Doç. Dr. Fatoş GÜKŞEN
Yrd. Doç. Dr. R. Zeynep CEMALCILAR
Yrd. Doç. Dr. A. Bilge YAĞMURLU
Türkiye’de Erken Çocukluk Gelişim Ekolojileri (TEÇGE) çalışması, çocukların 3 ile
7 yaş arasında her alandaki gelişimlerini takip eden çok kapsamlı bir araştırmadır.
Bu proje ile gelişimkuramları ışığında belirlenen ve gelişime etki yapması beklenen
anne-çocuk, baba-çocuk, aile-çocuk, anne-aile, anne-baba, yuva/anaokulu/
okul ve mahalle düzeyinde etkileşimleri kültüre duyarlı olarak detaylı bir şekilde
ölçülmektedir. Gelişim ekolojileri, çocuğun erken dönemdeki bilişsel, sosyal ve
duygusal gelişimine etki eden hemen hemen tüm sosyal-çevresel unsurları
içerir. Çocukların ekolojileri ile olan etkileşimlerinin anlaşılması hem gelişim
biliminin temel bir sorusudur hem de etkin eğitim ve müdahale programlarının
oluşturulması için gereklidir. Bu bağlamda, TEÇGE araştırmasının amaçladığı ve
ulaştığı iki hedefi vardır: (1) Türkiye’de erken çocukluk gelişim yörüngeleri ve erken
çocukluk gelişim ekolojileri üzerine nitel ve nicel veri toplanması; ve (2) toplanan
verilerin analizi ile Türkiye’de erken çocukluk gelişim ekolojilerinin erken çocukluk
gelişim yörüngeleri üzerine etkilerinin saptanması. Hedeflenen bu etkileşim
süreci ancak boylamsal bir tasarım ve bilimsel olarak belirlenmiş ve Türkiye’deki
tüm çocuklara istatistiksel olarak genellenebilecek ulusal bir örneklem ile
çalışılabilir. TEÇGE I projesi, çocukların 3 yaştan 7 yaşın sonuna kadar izlendiği, 5
yıllık boylamsal araştırmanın pilot çalışması dahil ilk üç yılını, TEÇGE II projesi ise
son üç yılını kapsamıştır. Katılımcılar, Türkiye’yi temsil eden 19 il, 33 mahalle ve bu
mahallelerde oturan 1.052 çocuk ve ailelerinden oluşmaktadır.
Sivil toplum kuruluşları, eğitim sektörü, Dünya Bankası, UNICEF, Milli Eğitim
Bakanlığı, ilköğretim kuruluşları, aile danışmanları
Proje Sonuçları ile İlgili Olabilecek Sektör, Kurum ve Kuruluşlar
Projenin Amacı ve Önemi
1...,168,169,170,171,172,173,174,175,176,177 179,180,181,182,183,184,185,186,187,188,...261
Powered by FlippingBook