 
          106K347 - 109K525
        
        
          Türkiye’de Erken Çocukluk Gelişim
        
        
          Ekolojileri I-II
        
        
          1001 - Araştırma Projesi
        
        
          Proje Yürütücüsü İletişim Bilgileri
        
        
          Doç. Dr. Nazlı BAYDAR
        
        
          212 338 15 13
        
        
        
          Bu araştırmada, Türkiye’deki çocukların erken
        
        
          çocukluk döneminden ilköğretimin ilk iki yılına
        
        
          kadar geçen süreçte, aynı çocuk ve aileleri 5
        
        
          yıl boyunca takip edilmiştir. Çocukların sosyal,
        
        
          duygusal, fiziksel ve bilişsel gelişimlerine etkisi
        
        
          olabilecek tüm faktörler (anne-çocuk, baba-çocuk,
        
        
          aile-çocuk, anne-aile, anne-baba, yuva/anaokulu/
        
        
          okul ve mahalle etkileri) incelenmiştir. Bulgular,
        
        
          çok az sayıda çocuğun okul öncesi eğitim aldığı
        
        
          ülkemizde, okul hayatına hazır hale gelmekte
        
        
          özellikle annelerin ve annelere destek verebilecek
        
        
          tüm kişilerin ne kadar önemli bir rol oynadığını
        
        
          göstermektedir.
        
        
          Çocuklarımızı Okul
        
        
          Hayatına Hazırlayan
        
        
          Unsurlar Nelerdir?
        
        
          Koç Üniversitesi
        
        
          Doç. Dr. Nazlı BAYDAR
        
        
          Prof. Dr. A. Aylin KÜNTAY
        
        
          Doç. Dr. Fatoş GÜKŞEN
        
        
          Yrd. Doç. Dr. R. Zeynep CEMALCILAR
        
        
          Yrd. Doç. Dr. A. Bilge YAĞMURLU
        
        
          Türkiye’de Erken Çocukluk Gelişim Ekolojileri (TEÇGE) çalışması, çocukların 3 ile
        
        
          7 yaş arasında her alandaki gelişimlerini takip eden çok kapsamlı bir araştırmadır.
        
        
          Bu proje ile gelişimkuramları ışığında belirlenen ve gelişime etki yapması beklenen
        
        
          anne-çocuk, baba-çocuk, aile-çocuk, anne-aile, anne-baba, yuva/anaokulu/
        
        
          okul ve mahalle düzeyinde etkileşimleri kültüre duyarlı olarak detaylı bir şekilde
        
        
          ölçülmektedir. Gelişim ekolojileri, çocuğun erken dönemdeki bilişsel, sosyal ve
        
        
          duygusal gelişimine etki eden hemen hemen tüm sosyal-çevresel unsurları
        
        
          içerir. Çocukların ekolojileri ile olan etkileşimlerinin anlaşılması hem gelişim
        
        
          biliminin temel bir sorusudur hem de etkin eğitim ve müdahale programlarının
        
        
          oluşturulması için gereklidir. Bu bağlamda, TEÇGE araştırmasının amaçladığı ve
        
        
          ulaştığı iki hedefi vardır: (1) Türkiye’de erken çocukluk gelişim yörüngeleri ve erken
        
        
          çocukluk gelişim ekolojileri üzerine nitel ve nicel veri toplanması; ve (2) toplanan
        
        
          verilerin analizi ile Türkiye’de erken çocukluk gelişim ekolojilerinin erken çocukluk
        
        
          gelişim yörüngeleri üzerine etkilerinin saptanması. Hedeflenen bu etkileşim
        
        
          süreci ancak boylamsal bir tasarım ve bilimsel olarak belirlenmiş ve Türkiye’deki
        
        
          tüm çocuklara istatistiksel olarak genellenebilecek ulusal bir örneklem ile
        
        
          çalışılabilir. TEÇGE I projesi, çocukların 3 yaştan 7 yaşın sonuna kadar izlendiği, 5
        
        
          yıllık boylamsal araştırmanın pilot çalışması dahil ilk üç yılını, TEÇGE II projesi ise
        
        
          son üç yılını kapsamıştır. Katılımcılar, Türkiye’yi temsil eden 19 il, 33 mahalle ve bu
        
        
          mahallelerde oturan 1.052 çocuk ve ailelerinden oluşmaktadır.
        
        
          Sivil toplum kuruluşları, eğitim sektörü, Dünya Bankası, UNICEF, Milli Eğitim
        
        
          Bakanlığı, ilköğretim kuruluşları, aile danışmanları
        
        
          Proje Sonuçları ile İlgili Olabilecek Sektör, Kurum ve Kuruluşlar
        
        
          Projenin Amacı ve Önemi