Kuruluş Adı
Altıparmak Gıda San. ve Tic. Koll. Şti.
Proje Özeti (Projenin başlatılma gerekçesi, projenin araştırma geliştirme ve teknolojik yenilik unsurları)
Ülkemizde yaygın olarak üretimi yapılan ve çabuk kristalleştiği bilinen ayçiçek, pamuk, narenciye, üçgül gibi farklı coğrafi ve bitkisel orijinlere ait balların kristalleşme özellikleri (kristalleşme süresi, kristal halde iken kimyasal, fiziksel ve duyusal özellikleri) belirlenerek, tek başlarına süzme bal olarak kullanılamayan bu balların krem bal olarak kullanılabilirliği araştırılmıştır. Ayrıca bu balların, farklı üretim teknikleri (dyce ve danish metodu) ile koşulları değiştirilen kontrollü şartlarda krem bala işlenebilirlikleri belirlenmiştir. Pilot üretimden elde edilen deneme ürünleri ile de raf ömrü çalışmaları yapılarak, ürünlerin farklı koşullarda satışa sunulduğunda kimyasal, fiziksel ve duyusal özelliklerinin değişimi takip edilmiştir. Bu esnada yapılan tüketici tercih testleri ve değerlendirmeleri ile de en uygun üretim prosesi ve bal seçilmiştir.
Proje Sonucunda Elde Edilen veya Beklenen Teknolojik, Ekonomik Katma Değeri ve Sosyal Kazanımlar
Ülkemizde paketlemesi yapılan birçok bal çeşidi özellikle kış aylarında (10-14°C) kısa bir sürede kristalleşebilmektedir. Ülkemizde raflarda ballar kristalleştiğinde doğal olmadığı şeklinde yorumlanmaktadır. Bu yanlış inanış nedeniyle bal paketleme firmaları ve arıcılar ciddi maddi kayıplar yaşamaktadır. Proje sayesinde kolay kristalleşebilen bu balları farklı şekilde değerlendirerek, raf ömrü süzme bala göre daha uzun yeni bir ürün portföyü yaratılmış ve tüketicinin doğru bilgilendirilmesini sağlayarak, kristalleşmiş bala yönelik bu yanlış inanışı ortadan kaldırılacaktır. Ayrıca çabuk kristalleşmeleri nedeniyle düşük fiyata satılan bu ballar krem bal şeklinde değerlenerek hak ettiği değere ulaşacaktır.
Özellikle Kanada ve Avrupa Birliği ülkelerinin önemli oranda krem bal tükettiği göz önüne alınırsa, ürün piyasaya sunulduktan sonra bal ihracatının artışı ülke arıcılığının gelişimine ve Türk ballarının dünya çapında tanıtımına da önemli ölçüde katkı sağlayacaktır. Krem balın, süzme bala göre kolay sürülebilirliği, farklı dokusu ve duyusal özellikleri nedeniyle, farklı tüketici gruplarına hitap edeceği düşünülmektedir. Proje’de krem bal ile özellikle çocuklara bal tüketiminin sevdirilmesi ve bu alışkanlığın kazandırılması amaçlanmaktadır. Böylece gelecek nesillerde bal tüketiminin, gelir düzeyi yüksek ülkeler seviyesine ulaşması da mümkün olabilecektir.
Krem bal ile firmamızın ürün çeşitliliğinin artması sağlanarak, bal sektöründe iç ve dış pazar payının arttırılması da hedeflenmektedir. Bu da dolaylı olarak ülke arıcılığının gelişimine katkı ve destek sağlayacaktır. Projeyle geliştirilen proses, 2012 yılında pazara sunulan yeni ürünlerde kullanılmıştır. Bu ürünler 2012 net satış hasılatında %1 kadar bir artış sağlamıştır. Ancak bu ürünlerin satış hasılatına katkısı son aylarda yükselen bir grafik çizmektedir. Projeyle 250 kişi olan olan personel istihdamımız, yeni ürünle birlikte 2012 yılı için 300 kişiye ulaşmıştır.
Tamamlanan Projeye TÜBİTAK Katkısının Önemini
TÜBİTAK-TEYDEB desteği sayesinde alt yapı imkanları geliştirilmiş yeni cihazlar alınmış, yeni personel istihdam edilmiştir. İstanbul Teknik Üniversitesi Gıda Mühendisliği bölümünden alınan danışmanlık hizmeti sayesinde yeni analiz metotları geliştirilmiştir. Üretim alanında yapılan pilot tesis sayesinde, ürünlerde prosesten kaynaklanan sorunların giderilmesi için gerekli imkan elde edilmiş ve amaçlanan proje hedeflerine ulaşılmıştır.