Belmont Forum, küresel çevre değişiklikleri alanındaki araştırmaları uluslararası ve disiplinler arası bir yaklaşımla desteklemek amacıyla dünyanın önde gelen bilimsel ve teknolojik araştırma kuruluşlarının oluşturduğu bir gruptur.
Belmont Forum, ortak araştırma aksiyonları aracılığıyla küresel çevre değişikliği araştırmalarına destek vermektedir.
Ortak Araştırma Aksiyonları (CRA) çoğunlukla Ortak Çağrılar aracılığıyla yürütülmektedir. En az üç ülkeden araştırmacılardan oluşan uluslararası konsorsiyumlar destek alabilmektedir. Konsorsiyumun doğa bilimcileri, sosyal bilimciler, beşeri bilimciler ve politika yapıcılar, denetçiler ve özel sektör gibi araştırma kullanıcılarından oluşması gerekir. Belmont Forum Ortak Araştırma Aksiyonları Anlaşması uyarınca, her Belmont Forum üyesi kendi ülkesinden araştırmacıları desteklemektedir.
Her bir Ortak Araştırma Aksiyonu, bir Belmont Forum üye ülkesinde Tema Program Ofisi (TPO) tarafından yürütülmektedir. Çağrılar, çağrıya katılan her bir ülkenin bir temsilcisinin yer aldığı Program Koordinatörleri Grubu (GPC) tarafından izlenmektedir.
Ortak Araştırma Aksiyonları, küresel çevresel değişim sorunları gibi Belmont Forum önceliklerine odaklanmakta ve doğa bilimcilerinin, sosyal bilimcilerin ve kullanıcıların yeni ortaklıklar kurmasını desteklemektedir.
Belmont Forum Üye Ülkeleri, kamu ya da özel sektöre ait, ulusal veya uluslararası araştırma fonu kaynaklarını yasal olarak yönlendirme yetkisine sahip ve Belmont Forum Konu Başlıklarına yönelik faaliyet gösteren kuruluşlardır. Üyeler, (i) Belmont Forum operasyonları aktif olarak katılımı taahhüt eder, (ii) Belmont Forum Ortak Araştırma Aksiyonlarına katılır ve (iii) Belmont Forum Sekretaryası’na ayni yardım ya da yıllık aidat aracılığıyla katkı sağlar. Yeni Üyeler, Belmont Forum genel toplantılarında kabul edilir.
Belmont Forum Üye Ülkeleri
ABD - National Science Foundation (NSF) |
Almanya - Federal Ministry of Education and Research (BMBF) |
Amerika Kıtası- Inter-American Institute for Global Change Research (IAI) |
Arjantin- Ministry of Science, Technology and Innovation (MINCyT) |
Avrupa Komisyonu-European Union Commission (EC) |
Avustralya - Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO) |
Avusturya - The Austrian Science Fund (FWF) |
Birleşik Krallık - Natural Environment Research Council (NERC) |
Brezilya - Sao Paulo Research Foundation (FAPESP) |
Çin - National Natural Science Foundation of China (NSFC) |
Çin Taipei -National Science and Technology Council (NSTC) ve Academia Sinica |
Fransa - National Alliance for Environmental Research (AllEnvi) ve National Research Agency (ANR) |
Güney Afrika - National Research Foundation (NRF) |
Hollanda - The Netherlands Organisation for Scientific Research (NWO) |
Hindistan - Ministry of Earth Sciences (MOES) |
İsveç - Swedish Research Council (VR) ve The Swedish Research Council (Formas) |
İsviçre- Swiss National Science Foundation (SNSF) |
İtalya - National Research Council (CNR) ve Fonds pour la science, la technologie et l’innovation (FONSTI) |
Japonya - Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Techology (MEXT) ve Japan Science and Technology Agency (JST) |
Kanada- Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada (NSERC) |
Katar - Qatar National Research Foundation (QNRF) |
Meksika-National Council of Science and Technology (CONACYT) |
Norveç - Research Council of Norway (RCN) |
Tayland- Thailand Science Research and Innovation (TSRI) |
Türkiye- The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK) |
Yükseköğretim Kanunu kapsamında yer alan yükseköğretim kurumları,
Eğitim ve araştırma hastaneleri,
Kamu kurum ve kuruluşları,
Sektör ve büyüklüğüne bakılmaksızın firma düzeyinde katma değer yaratan ve ticaret sicil belgesi olan Türkiye’de yerleşik sermaye şirketleri (özel kuruluşlar)
TÜBİTAK 1071- Uluslararası Araştırma Fonlarından Yararlanma Kapasitesinin ve Uluslararası Ar-Ge İşbirliklerine Katılımın Arttırılmasına Yönelik Destek Programı hükümleri doğrultusunda desteklenecektir.
Vakıflar, dernekler ve bunların iktisadi işletmeleri, kooperatifler, birlikler, şahıs şirketleri ve adi ortaklıklardan başvuru kabul edilmez.
• Yükseköğretim kurumları, eğitim ve araştırma hastaneleri ve kamu kurum ve kuruluşları kabul edilen bütçeleri üzerinden %100 destek oranı ile desteklenecektir.
• Büyük ölçekli özel kuruluşlar kabul edilen bütçeleri üzerinden %60 ve KOBİ'ler kabul edilen bütçeleri üzerinden %75 destek oranı ile desteklenecektir.
Proje ekibinde proje yürütücüsü, araştırmacı, danışman, yardımcı personel ve bursiyer (özel kuruluşlar hariç) görev alabilir. Proje ekibinde yer alacak kişilerin TÜBİTAK - Araştırmacı Bilgi Sistemine (ARBİS) kayıtlı olmaları ve kayıtlarının güncel olması gerekmektedir.
Proje yürütücülerinin;
Üniversite personeli olmaları durumunda doktora/tıpta, diş hekimliğinde, eczacılıkta, veteriner hekimlikte uzmanlık/sanatta yeterlik derecesine sahip olmaları gerekmektedir.
Kamu kuruluşları veya özel kuruluşlarda çalışmaları durumunda, en az dört yıllık üniversite lisans eğitimi almış olmaları yeterlidir.
Projenin yürütüleceği kurumun (yükseköğretim kurumları, kamu kurumları veya özel kuruluşlar) kadrolu/tam zamanlı personeli (emekliler hariç) olmaları gerekmektedir.
Proje ekibinde yer alacak araştırmacı veya danışmanların;
En az dört yıllık üniversite lisans eğitimi almış olmaları ve görev yaptıkları katılımcı kurum/kuruluşun kadrolu/tam zamanlı personeli (emekliler hariç) olmaları gerekmektedir.
Araştırma Projelerinde Uygulanacak İdari ve Mali Esaslar’da yer alan özel kuruluş proje yürütücüsünün ulusal son başvuru tarihinden önce en az altı ay süresince ilgili özel kuruluşta çalışıyor olması kuralı bu çağrı kapsamında geçerli değildir.
Proje yürütücüsü, araştırmacı ve yardımcı personellerin Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ikamet etmeleri gerekir. Yabancı uyruklu bir kişi Türkiye sınırlarındaki bir kurum/kuruluşta görev yapmak koşulu ile projede yürütücü/araştırmacı/yardımcı personel olarak görev alabilir.
Projedeki katkı oranı %10’un altında olan kişiler araştırmacı olarak görev alamazlar. Bir yürütücü kuruluş bünyesinde en fazla 10 araştırmacı görev alabilir.
Bir projede danışman yer alabilmesi için projenin özel uzmanlık gerektiren konu ya da konularının olması ve bu hususun proje önerisinde gerekçeli olarak belirtilmesi gerekir. Bir projede görev alacak danışman sayısı o projedeki özel uzmanlık gerektiren konu sayısı ile sınırlıdır.
Herhangi bir kuruluşta çalışmayan emekliler, PTİ almamak şartıyla proje ekibinde yürütücü, araştırmacı veya danışman olarak görev alabilirler. Emeklilerin proje yürütücüsü olabilmesi için, projenin yürütüleceği kurum/kuruluş üst düzey yetkilisi tarafından projede görev alabileceklerine dair onay verilmesi gerekmektedir.
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanun’un 16. maddesinin 2. fıkrasında PTİ ödemelerine ilişkin olarak yer alan ifade gereğince, sadece kamu kurum veya kuruluşlarının (vakıf üniversiteleri dâhil) kadro ve pozisyonlarında bulunanlara PTİ ödemesi yapılabilmektedir.
Bu çağrı kapsamında Türk proje ekibinde yurt dışı araştırmacı (yurt dışında ikamet eden yabancı/TC uyruklu araştırmacılar) görevlendirilemez.
Proje yürütücüsünün veya araştırmacıların gözetimi altında, projenin yürütülmesinde tam veya kısmî zamanlı, proje süresiyle sınırlı olarak ve işvereni kurum olmak üzere istihdam edilen, sonuç raporunda adı geçmeyen uzman, teknik eleman, teknisyen, laborant, işçi ve benzeri yardımcı personel görevlendirilebilir. Yardımcı personel, PBS üzerinde “Proje Personeli” olarak tanımlanmamaktadır. Yardımcı personele ilişkin talepler bütçe formu üzerinde yardımcı personelin projede yapacağı çalışma ile ilgili ayrıntılı bilgi sağlanarak iletilir.
Bursiyerler
Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında lisans ve lisansüstü (Yüksek Lisans ve Doktora) eğitimlerine devam etmekte olan "öğrenciler" (özel öğrenciler ve hazırlık öğrencileri hariç) veya öğrenci statüsündeki "Araştırma Görevlileri" ile doktora sonrası araştırmacılar bursiyer olarak proje ekibinde yer alabilirler.
BİDEB bursu veya kamu kurum/kuruluşlarından aylık burs alanlara, projeden de burs ödemesi yapılabilir. Ancak, BİDEB’ten veya kamu kurum/kuruluşlarından alınan aylık burs miktarı dikkate alınarak hesaplanacak toplam burs miktarı o yıl için TÜBİTAK Yönetim Kurulu tarafından belirlenen proje aylık burs üst limitlerini aşamaz. TÜBİTAK’ın desteklediği herhangi bir projeden burs alanlar, ikinci bir projede bursiyer olarak görev alamazlar.
Bir projede aynı anda en fazla 4 (dört) lisans öğrencisi bursiyer olarak yer alabilir.
Doktora Sonrası Araştırmacı bursiyerlerinde aranan koşullar:
• Doktoralı olup herhangi bir kurum/kuruluşta çalışmama,
• Doçent ve üstü akademik unvana sahip olmama,
• Doktora ile tıpta, diş hekimliğinde, eczacılıkta ve veteriner hekimlikte uzmanlık veya sanatta yeterlik derecesini alındığı tarihten itibaren 7 yıldan fazla süre geçmemiş olması.
Yabancı Uyruklu Yüksek Lisans/Doktora bursiyerlerinde aranan koşullar:
• Yüksek lisans bursiyerlerinin 30 yaşın altında olması*
• Doktora bursiyerlerinin 35 yaşın altında olması*
(*) Başvuru yılının ilk günü itibariyle belirtilen yaşların doldurulmamış olması.
Burs miktarları çağrıların ulusal kurallarında yer almaktadır.
Kimler Proje Yürütücüsü Olamaz?
Kamu kurum/kuruluşlarının en üst düzey yöneticileri (Rektör, Başhekim, Hastane Yöneticisi, Genel Müdür, İl Milli Eğitim Müdürü vb.) başvuru sırasında görevlerinin devam etmesi durumunda proje yürütücüsü olarak görev alamaz, ancak araştırmacı olarak görev alabilirler. Kamu kurum/kuruluşlarının en üst düzey yöneticileri yardımcıları (Rektör Yardımcısı, Başhekim Yardımcısı, Genel Müdür Yardımcısı vb.) ise bu çağrılar kapsamında proje yürütücüsü olarak görev alabilir.
ARDEB'te görevli olan Grup Yürütme Kurulu ve Danışma Kurulu üyeleri ise; başvuru sırasında görevlerinin devam etmesi durumunda, bu çağrı kapsamında proje yürütücüsü, araştırmacı veya danışman olarak görev alabilirler.
Çağrı kapsamında yurt içi/yurt dışı bilimsel toplantılara (kongre, konferans vb.) katılım için yapılacak seyahatlere ve proje ortakları arasında çalışma ziyareti, network vb. faaliyetlere ilişkin yapılacak seyahatlere yürütücü kuruluş başına ödenek istenebilir.
(Bahsi geçen seyahat desteği proje bütçesine dâhil olup, araştırma desteğine ek olarak sağlanan bir bütçe değildir.)
Her başvuru için, Belmont Forum'un duyurduğu takvime göre uluslararası başvuruların https://www.bfgo.org adresinden gerçekleştirilmesi ve aynı şekilde TÜBİTAK tarafından duyurulan takvime göre ulusal başvuruların https://uidb-pbs.tubitak.gov.tr adresinden yapılması gerekmektedir. Başvuruların geçerli olabilmesi için iki başvuru adımın da eksiksiz olarak tamamlanması elzemdir. Her çağrı özelinde, ilan edilen ulusal kurallar titizlikle göz önünde bulundurulmalıdır.
Söz konusu çağrısı kapsamında TÜBİTAK’a yapılacak ulusal başvurular yalnızca elektronik imzayla yapılabilmektedir.
Nitelikli elektronik sertifika kullanılarak yapılacak başvurular için, imza sürecinin belirtilen son tarihlerden önce tamamlanmış olması gerekmektedir. Nitelikli elektronik sertifika kullanılarak yapılan başvurularda proje ekibinde yer alan kişilerin ve tüm yürütücü/katılımcı kurum/kuruluş yetkililerinin Nitelikli elektronik sertifika (e-imza) sahibi olması gerekmektedir.
Çağrı sekretaryası tarafından koordine edilecek uluslararası bağımsız hakem/panel değerlendirmesi sonuçları TÜBİTAK tarafından nihai değerlendirme sonucu olarak kabul edilecektir. Desteklenecek projeler hakem değerlendirme sonuçları temel alınarak tüm fonlayıcıların temsil edildiği Çağrı Yürütme Kurulu toplantısında belirlenecektir. Uluslararası değerlendirme sonucu olumsuz olan projeler, ilgili çağrı kapsamında ulusal desteklerden faydalanamazlar.
TÜBİTAK 1071 destek programı kapsamında desteklenen projelerde ‘Proje Teşvik ve Destekleme Esaslarına İlişkin Yönetmelik Uyarınca Desteklenen Projelerde Uygulanacak Fikri Haklar Esasları’ hükümleri uygulanır.
Bir projede PBS üzerinde bir yürütücü kuruluşun bulunması ile birden fazla yürütücü kuruluşun bulunması arasındaki farklar tabloda detaylandırılmıştır.
Bir yürütücü kuruluşun olması durumunda | Birden fazla yürütücü kuruluşun olması durumunda |
PBS üzerinde “Yürütücü Kuruluşlar” sekmesinde sadece bir yürütücü kuruluş vardır. Proje ekibi bu kuruluş altında tanımlanmıştır. | PBS üzerinde “Yürütücü Kuruluşlar” sekmesinde birden fazla yürütücü kuruluş vardır. Her bir yürütücü kuruluş için proje ekibi ayrı ayrı tanımlanmıştır. |
Tek proje yürütücüsü vardır. | Tanımlanan her bir yürütücü kuruluşun bir proje yürütücüsü vardır. Proje yürütücüleri arasında yapılan protokolle belirlenen ve projenin yönetiminden TÜBİTAK’a karşı sorumlu proje yürütücüsü “Proje Yöneticisi” olarak tanımlanır. Yürütücü kuruluş sayısında üst sınır yoktur. Her bir proje kapsamında yürütücü kuruluşlar tarafından talep edilen katkı miktarı toplamı çağrı için belirlenen proje destek üst limitini aşamaz. |
Proje bütçesi tek bir proje hesabına (yürütücü kuruluş) transfer edilir. | Tüm yürütücü kuruluşlar için ayrı ayrı proje hesapları açılır. Her bir yürütücü kuruluş için onaylanan proje bütçeleri, ilgili yürütücü kuruluşların hesaplarına ayrı ayrı transfer edilir. |
Proje kapsamında yapılan harcamalar sadece yürütücü kuruluş tarafından yapılabilir. Satın alınan taşınmazlar yürütücü kuruluşun ayniyatına kaydedilir. | Her bir proje yürütücüsü, kendisine transfer edilen bütçeyi proje yöneticisi ile koordineli bir şekilde kullanır. Proje kapsamında satın alınan taşınmazlar ilgili proje yürütücüsü kuruluşun ayniyatına kaydedilir. |
Proje başvuruları çevrimiçi sistemde (PBS) proje yürütücüsü tarafından yapılır. | Proje başvuruları çevrimiçi sistemde (PBS) proje yöneticisi tarafından yapılır. |
Proje yürütücüsü olarak bu çağrıya birden fazla proje başvurusunda bulunulabilir.
Aynı proje önerisi ile aynı dönemde birden fazla programa başvuru yapılamaz.
Uluslararası proje ortaklarından alınan danışmanlık ve hizmet alımı giderleri desteklenmez.
Projenin ulusal destek başlangıç tarihi en erken uluslararası projenin destek başlangıç tarihi olabilir. Ancak, ulusal destek başlangıç tarihinin proje önerisinin e-imza sürecinin PBS üzerinden tamamlandığı tarihten sonra olmasına ve ayın birinci/on beşinci günü olarak belirlenmesine dikkat edilmelidir.
Projelerin durdurma, yürürlükten kaldırma ve iptali hususlarında TÜBİTAK Araştırma Destek Programları Başkanlığı Tarafından Yürütülen Programlara İlişkin Yönetmeliğin ve Araştırma Projelerinde Uygulanacak İdari ve Mali Esasların ilgili hükümlerinin hükümleri uygulanır. Ayrıca, iptal edilen projelerde, proje yürütücüsü özel kuruluşun/kuruluşların kusurlu olması halinde ilgili proje yürütücüsü özel kuruluşa/kuruluşlara proje kapsamında yapılan bütün harcamalar yasal faiziyle birlikte geri alınır.
Gelişme/sonuç raporlarının (özel kuruluşlar için Yeminli Mali Müşavir denetim ve tasdik raporu dâhil) proje sözleşmesi gereği TÜBİTAK'a gönderilmesi gereken tarihte gönderilmemesi durumunda, Grup Yürütme Kurulu kararı ile özel kuruluşların ilgili döneme ait gelişme/sonuç raporlarına ilişkin transfer tutarı üzerinden yüzde otuz (%30)'a kadar kesinti uygulanabilir. Bu hüküm gecikmenin mücbir sebeplerden kaynaklandığının tespit edilmesi halinde uygulanmaz.
Uluslararası çağrı sekretaryası tarafından projenin tüm ortakları arasındaki görev ve sorumlulukları, proje sonuçlarının kullanımını ve fikri mülkiyet hakları ile ilgili konuları düzenleyen bir konsorsiyum anlaşmasının yapılması zorunlu tutulmakta ise ilgi anlaşmanın düzenlenmesinde ve yürürlüğe alınmasında sorumluluk proje ortaklarına aittir. TÜBİTAK tarafından örnek teşkil edecek bir konsorsiyum anlaşma metni taslağı paylaşılmamaktadır. Projenin Türk ortakları tarafından, TÜBİTAK desteğinin konsorsiyum anlaşmasının yürürlüğe alınmasından sonra başlatılması talep edilmelidir.
Projede görev alan anonim şirketlerin yönetim kurulu üyesi olan ortakları ile limited şirket ortakları ve limited şirket ortağı müdürlerin maliyetinin desteklenebilmesi için ücretlerle ilgili esas sözleşmede hüküm bulunması veya genel kurul kararı alınması gerekir. Genel kurul kararının alınması gerektiği durumda, genel kurul kararının alındığı tarihten sonraki maliyetleri desteklenir.