2214-A Yurt Dışı Doktora Sırası Araştırma Burs Programı

+
-
0

DUYURU (18.06.2025): 2025 yılı çağrısı başvuruya açıldı.

2214-A Yurt Dışı Doktora Sırası Araştırma Burs Programı 2025 yılı çağrısı başvuruya açıldı. Başvurular, TÜBİTAK Yönetim Bilgi Sistemi (https://tybs.tubitak.gov.tr/) üzerinden Başvuru Yönetimi/Açık Çağrılar bölümünden 18 Haziran 2025 (saat 09:30) – 18 Ağustos 2025 (saat 17:30) tarihleri arasında alınacaktır. Başvuru süresince başvuru bilgilerinizi https://tybs.tubitak.gov.tr/ adresindeki “Başvurularım” sekmesinden görüntüleyebilir, başvurunuzu son başvuru tarihi mesai bitimine kadar değiştirebilirsiniz. Başvuru sistemi kapandıktan sonra başvuru bilgileri, ebideb.tubitak.gov.tr adresindeki “Önceki Başvurularım” bölümünden görüntülenebilir.

NOT: 2214-A Yurt Dışı Doktora Sırası Araştırma Burs Programı Çağrı Duyurusu ve Araştırma Önerisi Formu güncellenmiştir. Başvuruların güncel belgeler dikkate alınarak yapılması gerekmektedir.
 

2214-A Programı 2025 Yılı Çağrı Duyurusuna aşağıdaki görsele tıklayarak ulaşabilirsiniz.

Destek Kapsamı

Program kapsamında, yeterlik sınavını geçmiş ve tez önerisi kabul edilmiş, T.C. vatandaşı, doktora/tıpta uzmanlık/sanatta yeterlik öğrencilerine, tezleriyle ilgili yurt dışında araştırma imkânı sağlamak için destek verilmektedir. Bu program kapsamında araştırmacılara

  • Aylık burs,

  • Bursiyerin kendisi dâhil toplamda 3 kişi için yurt dışına tek seferlik gidiş dönüş uçak bileti desteği sağlanır.

Burs Miktarı ve Ödeme Koşulları

Burs süresi, 12 ayı aşmamak koşuluyla, TÜBİTAK tarafından onaylanan süre kadardır. Aylık burs miktarı Avrupa ülkeleri için en fazla 1.700 Avro, Birleşik Krallık için 1.500 Sterlin ve diğer ülkeler için en fazla 1.900 Amerikan doları kadardır. Burs ödemeleri aylık olarak bursiyere ait yurt içinde veya yurt dışındaki bir banka hesabına yapılır.

Uçak bileti desteği aşağıdaki alternatifler dâhilinde talep edilmesi halinde TÜBİTAK tarafından sağlanacaktır;

  1. Bursiyerin kendisi, eşi ve yurt dışına çıkış tarihi itibarıyla 18 yaşını doldurmamış 1 çocuğu için yurt dışına tek seferlik gidiş-dönüş uçak bileti

  2. Bursiyerin kendisi ve yurt dışına çıkış tarihi itibarıyla 18 yaşını doldurmamış 2 çocuğu için yurt dışına tek seferlik gidiş-dönüş uçak bileti

  3. Bursiyerin kendisi, yurt dışına çıkış tarihi itibarıyla 12 yaşını doldurmamış olan 1 çocuğu ve yurt dışına çıkış tarihi itibarıyla en az 1 aylık sigortalı bakıcısı için yurt dışına tek seferlik gidiş dönüş uçak bileti,

  4. Bursiyerin kendisi, yurt dışına çıkış tarihi itibarıyla 12 yaşını doldurmamış olan 1 çocuğu ve bursiyerin kendisinin veya eşinin annesi/ babası/kardeşi için yurt dışına tek seferlik gidiş dönüş uçak bileti.

Başvuru Tarihleri
Başvuru Dönemi

Başvuru Açılış Tarihi

Başvuru Kapanış Tarihi

2025 Yılı

18 Haziran 2025

18 Ağustos 2025

Başvuru Koşulları
  • T.C. vatandaşı olmak,

  • Ülkemiz yükseköğrenim kurumlarından birinde doktora/tıbbi bilimlerde uzmanlık/sanatta yeterlik programına kayıtlı olup, yeterliliği geçmiş ve tez önerisi ilgili birim tarafından kabul edilmiş olmak,

  • Başvuru sahibinin değerlendirileceği alanda, başvuru yılında QS (Quacquarelli Symonds), THE (Times Higher Education) Dünya Üniversite Sıralamasında ilk 200 ya da Scimago Kamu Araştırma Enstitüleri/Kurumları (Scimago Institutions Rankings-Government) Sıralamasında ilk 350’de yer alan bir kurum tarafından davet edilmiş olmak, 

    VEYA
    Category Normalized Citation Impact (CNCI) (Kategori Normalize Atıf Etkisi) veya Field-Weighted Citation Impact (FWCI) (Alan Ağırlıklı Atıf Etkisi) değeri 1.00 veya 1.00’den büyük ve en az doktora derecesine sahip yurt dışı danışmanı tarafından davet edilmiş olmak,*

  • Bu programdan daha önce yararlanmamış olmak,

  • Aşağıda belirtilen yabancı dil yeterlik koşullarından birini sağlamak,

    • YDS, e-YDS, YÖKDİL, e-YÖKDİL veya TIPDİL sınavlarından birinden en az 65 puan veya ÖSYM tarafından eş değerliği kabul edilen yabancı dil sınavlarından birinden muadil puan almış olmak ya da

    • %100 yabancı dille öğretim yapan bir üniversitede lisans/yüksek lisans öğrenimi görmüş olmak
       

  • Teziyle ilgili araştırma yapacak olmak,

  • Yüksek lisans sonrası doktora programına kayıtlı adaylar için doktora kayıt yılı ile başvuru yılı arasında dört yılı; bütünleşik doktora programına kayıtlı adaylar için doktora kayıt yılı ile başvuru yılı arasında beş yılı aşmamış olmak,

    *Yurt dışı kurum sıralamasını ve danışman etki değerini kontrol etmek için “Yurt Dışı Kurum Sıralama ve Danışman Etki Değeri Ekleme Kılavuzu”nu inceleyiniz.

Başvuru Formları
  1. TÜBİTAK tarafından belirlenen formatta hazırlanmış araştırma önerisi,

  2. Araştırmanın yürütüleceği kurumdan alınmış davet mektubu*,

  3. Başvuru sahibi çalışıyorsa Kurum İzin Yazısı,**

  4. Başvuru sahibinin ARBİS üzerinden alınan yayın listesini de içeren detaylı özgeçmişi,

  5. Enstitüden alınan tez başlığını içeren imzalı tez önerisi kabul belgesi,

  6. Yabancı dil yeterlik koşulunu sağladığını gösterir belge,

  7. Yurt İçi Doktora Tez Danışmanı Onay Yazısı.***

* Davet mektubu; davetin geçerli olduğu tarihleri ay/yıl olarak, araştırma konusunu ve araştırma yapılacak kuruluşa davet edildiği bilgilerini içerecek şekilde; davet eden kuruluşun antetli kağıdına yazılmış ve yurt dışı danışmanı veya kuruluş yetkilisi tarafından imzalanmış olmalıdır. Davet mektubunun kuruluş yetkilisi tarafından imzalanması halinde danışmanlığı yürütecek akademisyenin bilgileri mektupta yer almalıdır. Yurt dışı danışmanı, en az doktora derecesine sahip akademisyen olmalıdır. Doğrudan kütüphanelerden alınan davet mektupları kabul edilmez. Koşullu davet mektubu sunulması ve başvuru sahibinin koşulu sağladığına ilişkin belgeyi/belgeleri başvuru sisteme yüklememesi halinde davet mektubu kabul edilmez. Türkçe ve İngilizce dilleri dışındaki dillerde hazırlanmış belgelerin onaylı Türkçe veya İngilizce tercümeleri belgelerin orijinalleri ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Araştırmanın tek bir ülke ve kurumda gerçekleştirilmek üzere kurgulanması ve tek bir davet mektubu sunulması gerekmektedir.
** Başvuru sahibi çalışıyorsa, çalıştığı kurum/kuruluş tarafından verilecek antetli kağıda hazırlanmış, destek almaya hak kazanması halinde araştırma süresi boyunca görevli veya izinli sayılacağını gösteren kurum/kuruluşun en üst yetkilisi tarafından imzalı belge (Başvuru sahibi üniversitede çalışıyor ise belge Rektör tarafından imzalanmalı veya Rektör adına imzalı olmalıdır, bakanlıkta çalışıyor ise belge Bakan tarafından imzalanmalı veya Bakan adına imzalı olmalıdır.) 
*** Yurt İçi Doktora Tez Danışmanı Onay Yazısı, yurt dışında yapılacak araştırmanın doktora tez çalışması ile ilgisi/tamamlayıcılığı ve yurt dışında gerçekleştirilme gerekçesi hakkında alınacak yazıdır.

Başvuru Yöntemi

Başvurular tybs.tubitak.gov.tr adresi üzerinden çevrim içi olarak alınmaktadır. Başvuru süresince başvuru bilgilerinizi https://tybs.tubitak.gov.tr/ adresindeki “Başvurularım” sekmesinden görüntüleyebilir, başvurunuzu son başvuru tarihi mesai bitimine kadar değiştirebilirsiniz. Başvuru sistemi kapandıktan sonra başvuru bilgileri, ebideb.tubitak.gov.tr adresindeki “Önceki Başvurularım” bölümünden görüntülenebilir.

Değerlendirme Yöntemi

Ön İnceleme
Başvuru belgeleri programın başvuru koşulları doğrultusunda kontrol edilmektedir.
 

Bilimsel Değerlendirme

Ön incelemeyi geçen başvurular bilimsel değerlendirmeye alınır. Bilimsel değerlendirme, alanında uzman panelist/danışmanlar tarafından yapılmaktadır. Bilimsel değerlendirme kriterleri ve ağırlıkları şu şekildedir:
 

  • Araştırma Önerisinin Niteliği (%45)

  • Başvuru Sahibinin Bilimsel Yetkinliği (%15)

  • Araştırmanın Yurt Dışında İlgili Kurumda Yapılma Gerekçesi ve Ev Sahibi Kurumun/Danışmanın Bilimsel Yetkinliği (%25)

  • Kariyer Geliştirme Potansiyeli (%15)

Burs Başlatma Belgeleri

Bursun Başlatılabilmesi İçin İstenilen Belgeler

Burs başlatma, kefalet senedi ve seyahat işlemleri hakkında bilgi notunu aşağıdaki link üzerinden erişebilirsiniz.

  1. Bursiyerin bursunu başlatma talebine ilişkin dilekçesi,*

  2. Noterce düzenlenmiş;
    Yüklenme ve Müşterek Borçlu ve Müteselsil Kefalet Senedi ile Kefilin Gelir Belgesi veya
    Yüklenme Senedi ve Teminat Mektubu.** 

  3. Bursiyerin, çalışıyorsa çalıştığı kurum/kuruluş tarafından verilecek kurum/kuruluş yetkilisi imzalı, araştırma süresince görevli veya izinli sayılacağını gösteren belge. (Başvuru sahibi üniversitede çalışıyor ise belge Rektör tarafından imzalanmalı veya Rektör adına imzalı olmalıdır, bakanlıkta çalışıyor ise belge Bakan tarafından imzalanmalı veya Bakan adına imzalı olmalıdır.)***

  4. Seyahat vizesi****

*Burs başlatma belgelerinin Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı’na iletilmesini takiben bursiyer, e-bideb sistemi üzerinden banka bilgilerini girmelidir. Banka bilgilerini sistem üzerinden girmeyen bursiyerlerin burs başlatma belgelerini iletmiş olsalar dahi burs ödemeleri gerçekleştirilmeyecektir.

**Teminat mektubu, yüklenme senedi ve müteselsil kefalet senedinin alternatifidir. Eğer yüklenme senedi ve müteselsil kefalet senedi gönderilirse teminat mektubu gönderme zorunluluğu bulunmamaktadır.

Program AdıTeminat Mektubu TutarıTeminat Mektubu Süresi
2214-A programıVerilecek toplam destek miktarının %30 fazlasıEğitimin başarı ile tamamlanması gereken sürenin 12 ay fazlası

***2214-A Yurt Dışı Doktora Sırası Araştırma Burs Programında talep edilen “Bursiyer, çalışıyorsa çalıştığı kurum/kuruluş tarafından verilecek kurum/kuruluş yetkilisi imzalı, araştırma süresince görevli veya izinli sayılacağını gösteren belge”nin araştırma süresini kapsayacak şekilde alınamaması durumunda, 3’er aylık dönemler itibariyle uzatmaya da izin verecek şekilde düzenlenmiş izin yazıları kabul edilebilecektir. Araştırma süresini kapsayan kurum izni sunamayan bursiyerlerin mevcut kurum izinleri süresince burs ödemesi yapılır. Bursiyerler, kalan süreyi kapsayan kurum izinlerini program mail adresine (bideb2214@tubitak.gov.tr) iletmelidir.

Kalan süreyi kapsayan kurum izinlerini iletmeyen bursiyerlerin ödemeleri durdurulur. Yeni tarihli kurum iznini ileten bursiyerlerin burs ödemeleri kesinti yapılmaksızın kaldığı yerden devam eder. Kurum izinlerinin süresi içerisinde temini,  kuruma iletilmesi ve bu nedenle burs ödemelerinde yaşanacak gecikmeler bursiyerin sorumluluğundadır.

****Araştırma yapılacak ülkenin seyahat vizesi talep etmesi halinde vize alındığına ilişkin belge sunulmadan burs başlatma işlemi gerçekleştirilmeyecektir. Burs süresini kapsayan, ilgili ülkeye seyahate izin veren belgesi olanların (3 aylık bursiyerler için Hususi (yeşil) pasaport gibi) vize yerine bu belgeyi burs başlatma belgeleri ile birlikte sunmaları gerekmektedir.

İzleme Formları

Çalışma Sırasında BİDEB İzleme Sistemine Yüklenecek Raporlar ve Belgeler

  1. Çalışmaların başlamasından sonra en geç 1 ay içerisinde iletecek yurtdışı danışmanından alınmış imzalı başlama yazısı,
  2. Gelişme Raporu
  3. Bilgilendirme Raporu

Çalışma Tamamlandıktan Sonra BİDEB İzleme Sistemine Yüklenecek Raporlar ve Belgeler

  1. Sonuç Raporu,
  2. Davet Eden Bilim İnsanının, Bursiyerin Yurt Dışı Çalışmalarıyla İlgili Raporu (Report of the Host),
  3. E-devlet sisteminden alınacak “Yurda Giriş/Çıkış Belgesi”,

Mezun Olduktan Sonra BİDEB İzleme Sistemine Yüklenecek Raporlar ve Belgeler

  1. Doktora Diploması veya Geçici Mezuniyet Belgesi
  2. Teşekkür Sayfası
Mevcut Bursiyerler İçin Dilekçe Örnekleri
Yükümlülükler
  • Bursiyer, destek kararının açıklanmasından itibaren on iki ay içinde gerekli belgelerin asıllarını/onaylı suretlerini BİDEB’e ulaştırmak suretiyle bursunu başlatmakla yükümlüdür. On iki ay içerisinde kullanılmayan burs ve destekler için hak talep edilemez.

  • Bursiyer, bilimsel değerlendirme sonucu kabul edilen ve desteklenen araştırma konusunu değiştiremez. Bursiyer, bilimsel değerlendirme kriterlerine göre panelist/dış danışman tarafından değerlendirilerek desteğe hak kazandığı araştırma konusunu başarı ile tamamlamakla yükümlüdür.

  • Bursiyer, burs süresi içinde sınav, ailevi, sağlık vb. sebeplerle Türkiye’de bulunması halinde, Türkiye’ye giriş-çıkış tarihlerini BİDEB’e yazılı olarak bildirmek zorundadır.

  • Bursiyer, araştırması ile ilgili olarak, araştırma başlangıç tarihinden itibaren desteklendikleri süreye bağlı olarak TÜBİTAK tarafından belirtilen tarihlerde başlama yazısı, gelişme ve sonuç raporlarını e-bideb sistemine yüklemelidir.

  • Bursiyer, program mevzuatına uymak, başvuru safhasından itibaren gerçek dışı ve yanıltıcı bilgi vermemek, mevzuatta belirtilen raporlarını belirlenen şekilde sunmak, kayıtlı olduğu akademik programı azami sürede bitirmekle yükümlüdür.
     

    Yükümlülüklerin tamamı için çağrı duyurusunu inceleyiniz.

Yönetmelik ve Esaslar
  1. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı Burs ve Destek Programlarının Yürütülmesine İlişkin Usul ve Esaslar

  2. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı Tarafından Yürütülen Programlara İlişkin Yönetmelik

  3. BİDEB Burs ve Destek Programlarında Başvuruların ve Raporların Panel/Danışman/Danışma Kurulu Yöntemi ile Değerlendirilmesi ve İzlenmesine İlişkin Yönerge

İlgili mevzuatlarda ve çağrı duyurusunda belirtilmeyen özel durumlarda, GYK kararları uygulanır.

İletişim

TÜBİTAK-BİDEB 
Araştırma Burs ve Destekleri Grup Koordinatörlüğü
2214-A Yurt Dışı Doktora Sırası Araştırma Burs Programı

Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı

Adres: TÜBİTAK Başkanlık Binası
Tunus Caddesi No:80 Kavaklıdere
ÇANKAYA/ANKARA PK:06100

Tel: 444 66 90
e-Posta: bideb2214@tubitak.gov.tr

Genel Bilgi

Destek Kapsamı
paragraph-id--2121
Burs Miktarı ve Ödeme Koşulları
paragraph-id--2124

Başvuru

Başvuru Tarihleri
paragraph-id--2133
Başvuru Koşulları
paragraph-id--2129
Başvuru Formları
paragraph-id--2131
Başvuru Yöntemi
paragraph-id--2134

Değerlendirme

Değerlendirme Yöntemi
paragraph-id--2136

İzleme

Burs Başlatma Belgeleri
paragraph-id--2137
İzleme Formları
paragraph-id--2141
Yükümlülükler
paragraph-id--2143

Mevzuat

Yönetmelik ve Esaslar
paragraph-id--2144

Yardım

İletişim
paragraph-id--2196