Acil Destek Modülünün amacı; beklenmedik bir şekilde gelişen, doğa veya insan kaynaklı olayların (jeolojik, klimatik, biyolojik, sosyal, teknolojik vb.) hemen sonrasında ortaya çıkan verinin temini açısından aciliyet içeren araştırma projelerini desteklemektir.
Bu modülde, beklenmedik bir şekilde gelişen bir olay neticesinde ivedilikle veri toplanmasını gerektiren durumların olması ve ilgili araştırma projesinin toplanacak bu veri ile gerçekleştirilecek olması halinde bilimsel değerlendirme süreci yürütülecektir.
- Doktora ve yüksek lisans tezi kapsamında sunulan çalışmalar,
- Tamamlayıcı nitelikteki çalışmalar (TÜBİTAK destek programları kapsamında yürütülen projelerde veya TÜBİTAK destek programları kapsamı dışında başka kurum/kuruluşların desteği ile yürütülmekte olan projelerde ortaya çıkan tamamlayıcı bir gereksinimin giderilmesi amacına yönelik ilave kaynak talebinde bulunulan çalışmalar)
- Devam niteliğindeki çalışmalar,
- Cihaz bozulması, bakım/onarım gideri kapsamında destek ihtiyacı gibi gerekçeler
1002-B Acil Destek Modülünün kapsamı dışındadır.
Benzer şekilde, öngörülebilir nitelikteki zaman kısıtlılığı, takvimde yaşanan gecikme/aksamalar, kişisel nedenlerle aciliyet içeren durumlar, düzenli olarak gerçekleşen olaylar vb. bu Modül kapsamında aciliyet çerçevesinde dikkate alınmayacaktır.
Yukarıda belirtilen kapsama uygun olmayan proje önerileri bilimsel değerlendirmeye alınmadan iade edilecektir.
1002-A ve 1002-B Karşılaştırma Tablosu
PROJE SÜRESİ
Proje süresi en fazla 6 ay olabilir.
PROJE BÜTÇESİ
11 Kasım 2024 itibariyle, proje destek üst limiti (burs dahil) 85.000 TL’dir. Bu modül kapsamında yürütücü, araştırmacı ve danışmanlara PTİ ödemesi yapılmamaktadır. Burslar ile ilgili üst sınırlar, 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere aşağıda verilmiştir:
Niteliği | Ücret Karşılığı Çalışmıyor İse | Ücretli Çalışıyor İse |
---|---|---|
Lisans Öğrencisi | 5.250.-TL/ay | -- |
Yüksek Lisans Öğrencisi | 19.000.-TL/ay | 5.250.-TL/ay |
Doktora Öğrencisi | 27.500.-TL/ay | 7.250.-TL/ay |
Doktora Öğrencisi (İsteğe Bağlı Sigorta Yaptıran) | 31.660.-TL/ay | -- |
Doktora Sonrası Araştırmacı * | 36.500.-TL/ay | -- |
Doktora Sonrası Araştırmacı (İsteğe Bağlı Sigorta Yaptıran) | 40.660.-TL/ay | -- |
* Doktora sonrası araştırmacının projelerde istihdam edilmesi halinde ücret üst limiti 43.200.-TL/ay olarak uygulanmaktadır.
Başvuru sırasında aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir:
- Proje yürütücüsü, araştırmacı ve danışmanların TÜBİTAK - Araştırmacı Bilgi Sistemi (ARBİS) Veri Tabanına kayıtlı olmaları ve kayıtlarının güncel olması,
- Proje yürütücüsü, araştırmacı ve danışmanların Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ikamet etmeleri (Yabancı uyruklu bir kişi Türkiye sınırlarındaki bir kurum/kuruluşta görev yapmak koşulu ile projede yürütücü/araştırmacı/danışman olarak görev alabilir.),
- Proje yürütücüsü ve araştırmacılar için "Projelerde Görev Alabilme Limitleri"nin aşılmamış olması,
- Doktora ve yüksek lisans tezi kapsamında, tamamlayıcı nitelikteki/devam niteliğinde çalışma içeren proje ile, cihaz bozulması, bakım/onarım gideri vb. için destek ihtiyacı gibi gerekçeler ile başvuru yapılmaması
- Öngörülebilir nitelikteki zaman kısıtlılığı, takvimde yaşanan gecikme/aksamalar, kişisel nedenlerle aciliyet içeren durumlar, düzenli olarak gerçekleşen olaylar vb. hususların aciliyet olarak değerlendirilmemesi, bu kapsamdaki projeler ile başvuru yapılmaması
- Aynı proje önerisi ile başvuru sonuçlanmadan başka bir programa başvuru yapılmaması (Birden fazla başvuru yapıldığı takdirde ilk başvuru dikkate alınır, diğer proje başvurusu değerlendirmeye alınmayarak iade edilir),
- Başvuru formunda yer alan tüm konu başlıklarının, eksiksiz doldurulması ve projeyi bilimsel olarak değerlendirebilecek yeterlilikte bilgi içermesi,
- Başvuru formunun web sayfasında yer alan güncel formatta hazırlanması, Türkçe (*) doldurulmuş olması (İngilizce özet ve referans olarak verilen uluslararası yayınlar hariç),
- Başvuru formun EK-1 Kaynaklar ve EK-2 Bütçe ve Gerekçesi hariç 6 sayfayı aşmaması,
- Aynı proje önerisi ile daha önce 1002-B Acil Destek Modülüne başvuru yapıldı ve bilimsel değerlendirme sonucunda projenin desteklenmesi uygun bulunmadı ise, Elektronik Başvuru Sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulan “Proje Önerisi Değişiklik Bildirim Formu” panel raporunda belirtilen değişiklik ve düzeltmeler dikkate alınarak doldurulması,
- 1002-B Acil Destek Modülü dışındaki diğer destek programları kapsamında sunulan ve desteklenmesi uygun bulunmayan bir proje önerisinin revize edilerek 1002-B kapsamında sunulmaması
- Aciliyet gerekçesinin 1002-B Modülüne uygun olmaması nedeniyle iade edilen proje önerisinin yeniden 1002-B kapsamında sunulmaması
- Proje önerisinde yer alan metinsel ifadelerin, daha önce Kurumumuza sunulmuş olan (sonuçlanan/yürürlükte olan projeler dahil) projelerde yer alan ifadelerle büyük ölçüde benzerlik içermemesi,
- Proje ekibinde yer alan kişilerin TÜBİTAK’a ya da farklı bir kurum/kuruluşa sunulmuş aynı/benzer içerikli projelerinin yürürlükte/sonuçlanmış ya da öneri durumunda olmaması
- Projenin yurt dışı saha çalışması içermemesi,
- TÜBİTAK’tan talep edilen destek miktarının "1002-B Acil Destek Modülü" için belirlenen destek üst limitini aşmaması (Başvuru formunun eki olan “EK-2 Bütçe ve Gerekçesi” bölümünde yer alan “Genel Bütçe Tablosu”nda belirtilen destek miktarı ile çevrimiçi başvuru sırasında talep edilen miktarları birbirinden farklı olmamalıdır.),
- Proje kapsamında yapılacak arazi çalışması için arazi planının sunulması,
- Elektronik Başvuru Sistemindeki başvuru adımlarının eksiksiz olarak tamamlanması, sisteme yüklenen dosyaların açıldığından ve doğru belge olduğundan emin olunması,
- E-imza sürecinin başvuru adımlarının tamamlanması ve başvurunun onaylanmasının ardından 15 gün içerisinde tamamlanmış olması (Proje ekibinde yer alan kişilerin -yürütücü, araştırmacı, danışman-, proje ekibi dışındaki hak sahiplerinin ve tüm yürütücü/katılımcı kurum/kuruluş yetkililerinin nitelikli elektronik sertifika sahibi olması gerekmektedir.),
- Kuruluş yetkilisi olarak; üniversitelerde ve üniversitelere bağlı enstitülerde/hastanelerde Rektör veya yetki verdiği Rektör Yardımcısının, üniversitelere bağlı olmayan hastanelerde Hastane Yöneticisi, Başhekim veya yetki verdiği Başhekim Yardımcısının, diğer kuruluşlarda Genel Müdür veya yetki verdiği Genel Müdür Yardımcısı/Başkan veya yetki verdiği Başkan Yardımcısı/İl Müdürü veya yetki verdiği İl Müdür Yardımcısının imzasının olması,
- Projenin araştırma projesi kriterlerine uygun olması, durum tespitine/veri toplamaya yönelik rutin bir çalışma niteliğinde olmaması,
- Projenin altyapı oluşturmaya yönelik olmaması,
- Sunulan kaynak listesinin metin ile ilişkilendirilmesi, proje önerisinde atıf yapılan tüm çalışmalara kaynakçada yer verilmesi,
- Projenin Etik Kurul Onay Belgesi ve Yasal/Özel İzin Belgesi gerektirip gerektirmediğinin belirlenmesi, (Gerekli olması ve projenin desteklenmesine karar verilmesi durumunda, söz konusu belgelerin destek kararının bildirildiği tarihten itibaren 15 gün içerisinde eksiksiz olarak ve istenilen formatta Kurumumuza iletilmesi gerekmektedir. Aksi taktirde proje yürürlüğe alınmayacaktır. Bu sebeple proje başvuru aşamasında gerekli belgelerin temini için ilgili mercilere müracaatta bulunulması büyük önem arz etmektedir.) . Belgelerin, belirtilen süreler içinde temin edilememesi halinde proje yürürlüğe alınmayacaktır. Bu sebeple proje başvuru aşamasında gerekli belgelerin temini için ilgili mercilere müracaatta bulunulması büyük önem arz etmektedir.)
- Aynı proje önerisi ile daha önce de 1002-B Acil Destek Modülüne başvuruda bulunulmuş ve bilimsel değerlendirme sonucunda bu modül kapsamında 2 kez projenin desteklenmesi uygun bulunmamış ise aynı proje önerisi ile 3. Kez 1002-B Acil Destek Modülüne başvuruda bulunulmaması,
- Bir kişinin kariyer hayatı boyunca 1002-A Hızlı Destek Modülü ve 1002-B Acil Destek Modülü kapsamında toplamda beş defadan fazla proje yürütücüsü olarak görev almaması,
- 1002-A Hızlı Destek Modülü ve 1002-B Acil Destek Modülü kapsamında aynı anda en fazla 2 projede yürütücü veya 1 projede yürütücü ve 2 projede araştırmacı veya 4 projede araştırmacı olarak görev alınabileceği hususuna dikkat edilmesi,
- TÜBİTAK Merkez/Enstitülerinde çalışan kişilerin yürütücü/araştırmacı/ danışman olarak proje ekibinde yer almaması
(*) Yabancı uyruklu kişilerin Başvuru Formu ve eklerini İngilizce doldurmaları mümkündür; ancak, Başvuru Formu ile izleme sürecinde hazırlanması beklenen Sonuç Raporlarında kullanılacak dilin aynı olması gerekmektedir.
A. Proje Yürütücüsü
Proje yürütücüsünün;
- Üniversite/Eğitim ve Araştırma Hastanesi personeli olması durumunda, projeyi öneren kuruluşun kadrolu/tam zamanlı personeli olması ve doktora veya eşdeğer bir dereceye sahip olması gerekmektedir.
- Emekliler ve herhangi bir kurum/kuruluşta çalışmayan doktora sonrası araştırmacılar için kadrolu/tam zamanlı çalışma şartı aranmaz.
- Araştırma Enstitüsünde çalışması durumunda, projeyi öneren kuruluşun kadrolu/tam zamanlı personeli olması ve en az dört yıllık üniversite lisans eğitimi almış olması gerekmektedir.
- Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ikamet etmesi gerekmektedir.
Kimler Proje Yürütücüsü Olamaz?
Kamu kurum/kuruluşlarının en üst düzey yöneticileri, vekil ve yardımcıları (Rektör, Rektör Yardımcısı, Başhekim, Başhekim Yardımcısı, Hastane Yöneticisi, Bakan, Bakan Yardımcısı, Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, İl Milli Eğitim Müdürü vb.) başvuru sırasında görevlerinin devam etmesi durumunda proje yürütücüsü olarak görev alamazlar. Projelerde danışman olarak ve en fazla 3 (Uluslararası projeler, 1000 ve 1002 projeleri belirtilen kotaya dahil değildir.) projede araştırmacı olarak görev alabilirler.
B. Araştırmacı ve Danışman
Proje ekibinde yer alacak araştırmacı veya danışmanların;
- En az dört yıllık üniversite lisans eğitimi almış olmaları ve görev yaptıkları katılımcı kurum/kuruluşun kadrolu/tam zamanlı personeli olmaları gerekmektedir.
- Emekliler kadrolu/tam zamanlı çalışma şartı aranmaksızın projelerde araştırmacı ve danışman olarak görev alabilir.
- Herhangi bir kurum/kuruluşta çalışmayan doktora sonrası araştırmacılar kadrolu/tam zamanlı çalışma şartı aranmaksızın projelerde araştırmacı olarak görev alabilir ancak danışman olamazlar.
- Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ikamet etmeleri gerekmektedir.
Danışman: Projenin özel uzmanlık gerektiren tali konularından birinde bilgisinden yararlanılan araştırmacı veya uzmanı ifade etmektedir. Bir projede danışman yer alabilmesi için projenin özel uzmanlık gerektiren konu ya da konularının olması ve bu hususun proje önerisinde gerekçeli olarak belirtilmesi gerekir. Bir projede görev alacak danışman sayısı o projedeki özel uzmanlık gerektiren konu sayısı ile sınırlıdır.
Projedeki katkı oranı %10’un altında olan kişiler araştırmacı olarak görev alamazlar, ancak danışman olabilirler.
ARDEB'te görevli olan Grup Yürütme Kurulu ve Danışma Kurulu üyeleri; başvuru sırasında görevlerinin devam etmesi durumunda, proje yürütücüsü veya araştırmacı olarak görev alabilir ancak danışman (Avrupa Birliği Çerçeve Programları kapsamında açılan çağrılara sunulan projeler ve ortak değerlendirmenin uluslararası bağımsız hakemler tarafından gerçekleştirildiği projeler hariç) olamazlar.
Proje ekibinde yurt dışı araştırmacı ve yurt dışı danışman olarak görev alınamaz.
Not: TÜBİTAK Merkez/Enstitülerinde çalışan kişiler bu program kapsamında sunulan projelerde yürütücü/araştırmacı/danışman olarak görev alamazlar.
C. Bursiyer
Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında (KKTC’den sunulan projeler için ise KKTC’deki) lisans ve lisansüstü (Yüksek Lisans ve Doktora) eğitimlerine devam etmekte olan "öğrenciler" (özel öğrenciler ve hazırlık öğrencileri hariç) veya öğrenci statüsündeki "Araştırma Görevlileri" ile doktora sonrası araştırmacılar bursiyer olarak proje ekibinde yer alabilirler.
Lisans bursiyerlerinin herhangi bir kurum/kuruluşta çalışmaması gerekmektedir. Bir projede aynı anda en fazla 4 (dört) lisans öğrencisi bursiyer olarak yer alabilir.
Doktora Sonrası Araştırmacı bursiyerlerinde aranan koşullar:
- Doktora veya eşdeğer bir dereceye sahip olup herhangi bir kurum/kuruluşta çalışmama
- Doçent ve üstü akademik unvana sahip olmama
- Doktora veya eşdeğer derecenin alındığı tarih ile kişinin proje kapsamında görevlendirileceği tarih (talep tarihi) arasında kalan sürenin 7 yıldan fazla olmaması (Belirtilen süre içinde kadın araştırmacılarımızın doğum sebebiyle izne ayrılması durumunda; doğuma ilişkin belge ya da çocuklarına ilişkin kimlik belgesinin dilekçe ekinde deik@tubitak.gov.tr adresine e-posta ile iletilmesi halinde, her doğum için bu süreye bir yıl ilave edilecektir.)
Hızlı Destek projeleri, projelerde görev alabilme limitinin dışında tutulur ancak,
1002-A Hızlı Destek Modülü ve 1002-B Acil Destek Modülü kapsamında toplamda; aynı anda en fazla,
- İki projede yürütücü veya
- Dört projede araştırmacı veya
- Bir projede yürütücü, iki projede araştırmacı olarak görev alınabilir.
UYARI: Başvuru yapacağınız modüle ilişkin güncel “Başvuru Formu ve Ekleri (EK-1 Kaynaklar, EK-2 Bütçe ve Gerekçesi)”nin doldurularak elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gerekmektedir. Projenin değerlendirmeye alınabilmesi için Başvuru Formu; Arial 9 yazı tipinde hazırlanmalı, EK-1 ve EK-2 hariç 6 sayfayı geçmemelidir. Sisteme yüklenecek her bir dosyanın büyüklüğü 20 MB’ı geçmemelidir.
- Başvuru Formu (Elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gereken belge)
- Başvuru Formu EK-1 Kaynaklar (Elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gereken belge)
- Başvuru Formu EK-2 Bütçe ve Gerekçesi (Elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gereken belge)
- Fikri Mülkiyet Hak Sahipliği Protokolü (Elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulmaktadır. | Ayrıntılı Bilgi)
- Veri Yönetim Planı (Elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gereken belge | Ayrıntılı Bilgi)
- Proje Önerisi Değişiklik Bildirim Formu (1002-B Modülü kapsamında desteklenmesi uygun bulunmayan ve aynı modüle tekrar sunulan proje önerileri için elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından oluşturulan belge)
- Feragat Formu (Daha önce Kurumumuza sunulan ve desteklenmesi uygun bulunmayan aynı/benzer içerikli proje önerisinde yer alan ve hak sahibi olarak imzası bulunan ancak yeni sunulan proje önerisinde adı geçmeyen kişiler için elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulmaktadır. Formun, ilgili kişilere e-posta ile iletilecek link üzerinden onaylanması gerekmektedir.)
- Projenin Aciliyeti (Elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulmaktadır.)
Gerekli olması ve projenin desteklenmesine karar verilmesi durumunda, aşağıda yer alan belgelerin destek kararının bildirildiği tarihten itibaren 15 gün içerisinde eksiksiz olarak ve istenilen formatta Kurumumuza iletilmesi gerekmektedir. Aksi taktirde proje yürürlüğe alınmayacaktır. Bu sebeple proje başvuru aşamasında gerekli belgelerin temini için ilgili mercilere müracaatta bulunulması büyük önem arz etmektedir.
- Etik Kurul Onay Belgesi (Gerekli ise | Ayrıntılı Bilgi)
- Yasal/Özel İzin Belgesi (Gerekli ise | Ayrıntılı Bilgi)
- Destek Mektupları (Gerekli ise)
- Proforma Fatura (Gerekli ise)
Başvurularda herhangi bir zaman kısıtlaması yoktur, yıl boyunca başvuru yapılabilir.
E-imza sürecinin başvuru adımlarının tamamlanması ve başvurunun onaylanmasının ardından 15 gün içerisinde tamamlanmış olması gerekmektedir.
Online başvuru için ARBİS bilgileri ile http://ardeb-pbs.tubitak.gov.tr adresine giriş yapılmalıdır. ARBİS hesabının olmaması durumunda http:/arbis.tubitak.gov.tr adresine girerek hesap oluşturulabilir.
E-imza sürecinin başvuru adımlarının tamamlanması ve başvurunun onaylanmasının ardından 15 gün içerisinde tamamlanmış olması gerekmektedir.
ARDEB Proje Başvuru Sistemi ile ilgili sorular için: ardeb-pbs@tubitak.gov.tr (Konu bölümüne [1002-B] koduyla başlayınız.)
Proje önerileri aşağıda belirtilen dört boyut altında değerlendirilir:
- Bilimsel Nitelik
- Yöntem
- Proje Yönetimi
- Çıktı, Etki ve Kazanımlar
- TÜBİTAK Araştırma Destek Programları Başkanlığı Tarafından Yürütülen Programlara İlişkin Yönetmelik,
- 1002 Destek Programı Esasları ve
- Araştırma Projelerinde Uygulanacak İdari ve Mali Esaslar'a
ulaşmak için lütfen tıklayınız.
TÜBİTAK BAŞKANLIK ÇAĞRI MERKEZİ:
444 66 90
ARDEB Proje Başvuru Sistemi ile ilgili sorular için: ardeb-pbs@tubitak.gov.tr (Konu bölümüne [1002-B] koduyla başlayınız.)