3005 - Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Yenilikçi Çözümler Araştırma Projeleri Destek Programı

+
-
0

Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Yenilikçi Çözümler Araştırma Projeleri Destek Programının amacı;

a) beşeri bilimlerin veri toplama ve analiz yoluyla durum tespiti çalışmalarının bulguları ile bulgular ışığında bilime yenilikçi katkılar yapacak yöntemler, yaklaşımlar ve yorumların geliştirilmesi;

b) kamu politikalarının geliştirilmesi süreçlerinde bilimsel temellerin oluşturulması; 

c) teknolojik ilerlemelerin sosyal etkilerinin ortaya konulması amacıyla yapılandırılmış;

Çıktı ve etki odaklı sosyal ve beşeri bilim araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenerek ülkemizde toplumsal ve kamusal fayda sağlanmasıdır.

PROJE SÜRESİ

Proje süresi en fazla 24 aydır.

PROJE BÜTÇESİ

11 Kasım 2024 itibariyle, proje destek üst limiti (burs dahil, proje teşvik ikramiyesi (PTİ) ve kurum hissesi hariç) yıllık bütçe sınırlaması olmaksızın 1.000.000 TL’dir. Burslar ile ilgili üst sınırlar, 1 Temmuz 2024 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere aşağıda verilmiştir:

NiteliğiÜcret Karşılığı Çalışmıyor İseÜcretli Çalışıyor İse
Lisans Öğrencisi4.800.-TL/ay--
Yüksek Lisans Öğrencisi16.500.-TL/ay4.800.-TL/ay
Doktora Öğrencisi24.000.-TL/ay6.600.-TL/ay
Doktora Öğrencisi (İsteğe Bağlı Sigorta Yaptıran)27.200.-TL/ay--
Doktora Sonrası Araştırmacı *32.000.-TL/ay--
Doktora Sonrası Araştırmacı (İsteğe Bağlı Sigorta Yaptıran)35.200.-TL/ay--

* Doktora sonrası araştırmacının projelerde istihdam edilmesi halinde ücret üst limiti 43.200.-TL/ay olarak uygulanmaktadır.

 

KKTC'de yerleşik üniversiteler, ilgili protokol kapsamında bu destek programına başvuru yapabilirler. Bu kapsamda sunulacak proje önerilerinin KKTC tarafından belirlenen öncelikli tematik alan konuları ile uyumlu olması gerekmektedir. Aksi takdirde proje önerileri KKTC tarafından desteklenmeyecektir.

KKTC’deki araştırmacılar tarafından sunulacak proje önerileri için elektronik imza talep edilmeyecek olup, elektronik başvuru sonrasında çevrim içi başvuru sistemi tarafından oluşturulan başvuru çıktısının ıslak imzalı olarak Kurumumuza (*) ulaştırılması gerekmektedir. Islak imza kopya ulaşmadan değerlendirme süreci başlamayacaktır.

(*) TÜBİTAK Araştırma Destek Programları Başkanlığı İşçi Blokları Mahallesi Muhsin Yazıcıoğlu Caddesi No:51/C (TÜBİTAK Ek Hizmet Binası) Çankaya/ANKARA

Kimler Başvurabilir?

A. Proje Yürütücüsü

Proje yürütücülerinin;

  • En az dört yıllık üniversite lisans eğitimi almış olması ve projenin yürütüleceği kurumun (yükseköğretim kurumları, kamu kurumları veya özel kuruluşlar) kadrolu/tam zamanlı personeli olmaları gerekmektedir.
  • Emekliler ve herhangi bir kurum/kuruluşta çalışmayan doktora sonrası araştırmacılar için kadrolu/tam zamanlı çalışma şartı aranmaz. Söz konusu kişiler PTİ almamak şartıyla proje yürütücüsü olabilirler.
  • Özel kuruluşta yürütülecek projelerde, proje yürütücüsünün söz konusu kuruluşta, projenin öneri tarihi itibariyle en az altı ay görev almış olması gerekir.
  • Doktora öğrencileri/tıpta, diş hekimliğinde, eczacılıkta, veteriner hekimlikte uzmanlık öğrencileri/sanatta yeterlik öğrencileri; PTİ almamak şartıyla, herhangi bir kurum/kuruluşta kadrolu olarak çalışma şartı aranmaksızın, projenin yürütücüsü olarak başvuru yapabilirler. Söz konusu öğrencilerin sundukları proje önerilerinde; öğrencisi oldukları yükseköğretim kurumu projenin yürütüleceği kurum/kuruluş olabilir.
  • Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ikamet etmeleri gerekmektedir.
  • Vakıflar, dernekler ve bunların iktisadi işletmeleri, kooperatifler, birlikler, şahıs şirketleri ve adi ortaklıklardan bu program kapsamında başvuru kabul edilmez.

Kimler Proje Yürütücüsü Olamaz?

Kamu kurum/kuruluşlarının en üst düzey yöneticileri, vekil ve yardımcıları (Rektör, Rektör Yardımcısı, Başhekim, Başhekim Yardımcısı, Hastane Yöneticisi, Bakan, Bakan Yardımcısı, Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, İl Milli Eğitim Müdürü vb.) başvuru sırasında görevlerinin devam etmesi durumunda proje yürütücüsü olarak görev alamazlar. Projelerde danışman olarak ve en fazla 3 (Uluslararası projeler, 1000 ve 1002 projeleri belirtilen kotaya dahil değildir.) projede araştırmacı olarak görev alabilirler.

B. Araştırmacı ve Danışman

Proje ekibinde yer alacak araştırmacı veya danışmanların;

  • En az dört yıllık üniversite lisans eğitimi almış olmaları ve görev yaptıkları katılımcı kurum/kuruluşun kadrolu/tam zamanlı personeli  olmaları gerekmektedir.
  • Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ikamet etmeleri gerekmektedir.
  • Emekliler PTİ almamak şartıyla kadrolu/tam zamanlı çalışma şartı aranmaksızın projelerde araştırmacı ve danışman olarak görev alabilir.
  • Herhangi bir kurum/kuruluşta çalışmayan doktora sonrası araştırmacılar PTİ almamak şartıyla kadrolu/tam zamanlı çalışma şartı aranmaksızın projelerde araştırmacı olarak görev alabilir ancak danışman olamazlar.

Danışman: Projenin özel uzmanlık gerektiren tali konularından birinde bilgisinden yararlanılan araştırmacı veya uzmanı ifade etmektedir. Bir projede danışman yer alabilmesi için projenin özel uzmanlık gerektiren konu ya da konularının olması ve bu hususun proje önerisinde gerekçeli olarak belirtilmesi gerekir. Bir projede görev alacak danışman sayısı o projedeki özel uzmanlık gerektiren konu sayısı ile sınırlıdır.

Projedeki katkı oranı %10’un altında olan kişiler araştırmacı olarak görev alamazlar, ancak danışman olabilirler.

ARDEB'te görevli olan Grup Yürütme Kurulu ve Danışma Kurulu üyeleri; başvuru sırasında görevlerinin devam etmesi durumunda, proje yürütücüsü veya araştırmacı olarak görev alabilir ancak danışman (Avrupa Birliği Çerçeve Programları kapsamında açılan çağrılara sunulan projeler ve ortak değerlendirmenin uluslararası bağımsız hakemler tarafından gerçekleştirildiği projeler hariç) olamazlar.

Not: TÜBİTAK Merkez/Enstitülerinde çalışan kişiler bu program kapsamında sunulan projelerde yürütücü/araştırmacı/danışman olarak görev alamazlar.

C. Yurt Dışı Araştırmacı

Yurt dışı araştırmacıların projede yer alabilme koşulları ve bu kişilere yapılabilecek ödemelerle ilgili kurallar aşağıda sıralanmıştır:

  • Projede görev alacak yurtdışı araştırmacının, ülkemizdeki araştırmacıların yetkinliğinin sınırlı kaldığı projenin bir bölümünü proje ekibiyle ülkemiz kurumlarında yürütecek ve yönlendirecek nitelikte olması gerekmektedir.
  • Yurt dışında ikamet eden araştırmacılar, yasal yükümlülükleri projenin yürütüldüğü kuruluşa ait olmak üzere, araştırmacı olarak projelerde görev alabilirler. Söz konusu araştırmacıların projeye ilişkin çalışmalar için yapacakları seyahat masrafları seyahat faslından ve projede görev aldıkları sürelere karşılık, aynı zaman diliminde yurt dışında aldıkları tam zamanlı aylık brüt ücretlerinin %50’si kadarı projeden hizmet alımı olarak karşılanır. Araştırmacının kendi ülkesinde almakta olduğu aylık ücretin % 50’sinin, Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı (BİDEB) tarafından yürütülen ”2221 - Konuk veya Akademik İzinli (Sabbatical) Bilim İnsanı Destekleme Programı” kapsamında sağlanan en yüksek aylık ücretin altında olması durumunda, Konuk Bilim İnsanı Destekleme programı kapsamında sağlanan en yüksek aylık ücret esas alınır. 
  • Yurt dışı araştırmacılar TÜBİTAK tarafından desteklenen birden fazla projede görev alabilir ancak bir projeden ücret alabilirler.

D. Yurt Dışı Danışman

Yurt dışında ikamet eden kişiler herhangi bir PTİ ve ücret almamak koşuluyla proje süresince Türkiye’de bulunma şartı aranmaksızın proje ekibinde yurt dışı danışman olarak görev alabilirler.

E. Bursiyer

Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında (KKTC’den sunulan projeler için ise KKTC’deki) lisans ve lisansüstü (Yüksek Lisans ve Doktora) eğitimlerine devam etmekte olan "öğrenciler" (özel öğrenciler ve hazırlık öğrencileri hariç) veya öğrenci statüsündeki "Araştırma Görevlileri" ile doktora sonrası araştırmacılar bursiyer olarak proje ekibinde yer alabilirler.

Lisans bursiyerlerinin herhangi bir kurum/kuruluşta çalışmaması gerekmektedir. Öğrencinin sınıfta kalması durumunda bursu kesilir. Bir projede aynı anda en fazla 4 (dört) lisans öğrencisi bursiyer olarak yer alabilir.

Doktora Sonrası Araştırmacı bursiyerlerinde aranan koşullar:

  • Doktora veya eşdeğer bir dereceye sahip olup herhangi bir kurum/kuruluşta çalışmama
  • Doçent ve üstü akademik unvana sahip olmama
  • Doktora veya eşdeğer derecenin alındığı tarih ile kişinin proje kapsamında görevlendirileceği tarih (talep tarihi) arasında kalan sürenin 7 yıldan fazla olmaması (Belirtilen süre içinde kadın araştırmacılarımızın doğum sebebiyle izne ayrılması durumunda; doğuma ilişkin belge ya da çocuklarına ilişkin kimlik belgesinin dilekçe ekinde deik@tubitak.gov.tr adresine e-posta ile iletilmesi halinde, her doğum için bu süreye bir yıl ilave edilecektir.)
Başvuru Formları

UYARI: Başvuru yapacağınız programa ilişkin güncel “Başvuru Formu ve Ekleri (EK-1 Kaynaklar, EK-2 Bütçe ve Gerekçesi)”nin doldurularak elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gerekmektedir. Projenin değerlendirmeye alınabilmesi için Başvuru Formu; Arial 9 yazı tipinde hazırlanmalı, EK-1 ve EK-2 hariç 22 sayfayı geçmemelidir. Sisteme yüklenecek her bir dosyanın büyüklüğü 20 MB’ı geçmemelidir.

  • Başvuru Formu (Elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gereken belge)
  • Başvuru Formu EK-1 Kaynaklar (Elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gereken belge)
  • Başvuru Formu EK-2 Bütçe ve Gerekçesi (Elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gereken belge)
  • Fikri Mülkiyet Hak Sahipliği Protokolü (Elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulmaktadır. | Ayrıntılı Bilgi)
  • Veri Yönetim Planı (Elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gereken belge | Ayrıntılı Bilgi)
  • Başvuru Formu EK-3 Proje Ekibinin Diğer Projeleri (Elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından oluşturulan belge)
  • Başvuru Formu EK-4 İşbirliği Formu (Elektronik başvuru sistemine yüklenmesi gereken belge)
  • Proje Önerisi Değişiklik Bildirim Formu (Aynı/Benzer proje önerisi ile daha önce TÜBİTAK’a başvuru yapıldı ve bilimsel değerlendirme sonucunda proje reddedildi ise doldurulması gereken form, elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulmaktadır.)
  • Feragat Formu  (Daha önce Kurumumuza sunulan ve desteklenmesi uygun bulunmayan aynı/benzer içerikli proje önerisinde yer alan ve hak sahibi olarak imzası bulunan ancak yeni sunulan proje önerisinde adı geçmeyen kişiler için elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulmaktadır. Formun, ilgili kişilere e-posta ile iletilecek link üzerinden onaylanması gerekmektedir.)
  • 4691 Sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu Kapsamında Faaliyet Gösteren Şirketler Bünyesinde Görev Yapan Üniversite Öğretim Elemanları için Proje Başvurusu İzin Formu (Elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulmaktadır. Formun, elektronik imza sürecinde ilgili kişiler (şirket ve üniversite kuruluş yetkilileri) tarafından imzalanması gerekmektedir.)
  • Yurt Dışı Araştırmacı Bilgi Formu (Proje ekibinde yurt dışı araştırmacı bulunması halinde) (Elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulmaktadır.)
  • Yurt Dışı Araştırmacı Katılım Mektubu (Proje ekibinde yurt dışı araştırmacı bulunması halinde) (Elektronik başvuru sistemine girilen bilgiler doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulmaktadır. Sistem üzerinden yurt dışı araştırmacıya e-posta ile gönderilecek katılım mektubunun ilgili kişi tarafından onaylanması gerekmektedir.)
  • Yurt Dışı Araştırmacı/Danışman Özgeçmişi (Proje ekibinde yurt dışı araştırmacı/danışman bulunması halinde özgeçmişleri ARBİS bilgileri doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulmaktadır. Yurt dışı araştırmacı ve danışmanların tercihen detaylı özgeçmişlerinin yüklenebilmesi için sistemde ayrıca alan açılmaktadır.)

Aşağıda yer alan belgelerin ise; projenin desteklenmesine karar verilmesi halinde, ilgili Araştırma Destek Grubu tarafından verilen süre içerisinde eksiksiz olarak ve istenilen formatta Kurumumuza iletilmesi gerekmektedir. Belgelerin, belirtilen süreler içinde temin edilememesi halinde proje yürürlüğe alınmayacaktır.

  • Etik Kurul Onay Belgesi (Gerekli ise | Ayrıntılı Bilgi)
  • Yasal/Özel İzin Belgesi (Gerekli ise | Ayrıntılı Bilgi)
  • Destek Mektupları (Gerekli ise)
  • Proforma Fatura (Gerekli ise)
  • KOBİ Beyannamesi (Küçük ve Orta Büyüklükte İşletme (KOBİ) olma şartlarına ulaşamamış sermaye şirketleri ve KOBİ niteliğindeki işletmelerin yönetici ve ortaklarının proje yürütücüsü olması durumunda)


Özel Kuruluşların Kuruluş Yetkilisi Tanımı için Talep Edilen Belgeler  (Ayrıntılı Bilgi)

  • Ticaret Sicil Gazetesi (Şirketin güncel unvan ve adresinin yer aldığı sayfa)
  • Oda Sicil Kayıt Sureti
  • İmza Sirküleri
  • Yetki Belgesi (Şirketi temsile yetkili kişinin belirtildiği ilgili Ticaret Sicil Müdürlüğü’nden alınmış belge)
Başvuru Tarihleri

Başvurularda herhangi bir zaman kısıtlaması yoktur. Yıl boyunca başvuru yapılabilir.

Öncelikli Konular

Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Yenilikçi Çözümler Araştırma Projeleri Destek Programının amacı çıktı ve etki odaklı sosyal ve beşeri bilim araştırma ve geliştirme faaliyetlerini destekleyerek ülkemizde toplumsal ve kamusal fayda sağlanmasıdır.

TÜBİTAK, 3005 programı kapsamında sunulan proje önerilerinin ülke öncelikleri doğrultusunda hazırlanmasını önceliklendirmekte ve teşvik etmektedir. Bu doğrultuda, üst politika belgelerinde araştırılması beklenen ve teşvik edilen ve aşağıda sıralanan öncelikli konular kapsamında önerilecek projeler öncelikli olarak desteklenecektir. 

Öncelikli Konu Başlıkları

E-Başvuru

Online başvuru yapabilmek için ARBİS bilgileriniz ile http://ardeb-pbs.tubitak.gov.tr adresine giriş yapabilirsiniz. ARBİS hesabınız yoksa, http://arbis.tubitak.gov.tr adresine girerek oluşturabilirsiniz.

ARDEB Proje Başvuru Sistemi ile ilgili sorular için: ardeb-pbs@tubitak.gov.tr

Kriterler

Proje önerileri aşağıda belirtilen altı boyut altında değerlendirilir:

  • Ulusal Kazanımlar, Toplumsal ve Kamusal Fayda Potansiyeli
  • Amaç ve Hedefler
  • Yenilikçi Yönü
  • Yöntem
  • Proje Yönetimi
  • Yaygın Etki
Yönetmelik ve Esaslar

TÜBİTAK Araştırma Destek Programları Başkanlığı Tarafından Yürütülen Programlara İlişkin Yönetmelik ve Araştırma Projelerinde Uygulanacak İdari ve Mali Esaslar'a ulaşmak için lütfen tıklayınız.

İletişim

TÜBİTAK Başkanlık Çağrı Merkezi: 444 66 90

ARDEB Proje Başvuru Sistemi ile ilgili sorular için: ardeb-pbs@tubitak.gov.tr

Sivil Toplum Araştırmaları Çağrısı

Çağrı metni için tıklayınız.

Başvuru Formu

Ek-1 Kaynaklar

Ek-2 Bütçe ve Gerekçesi Formu

 

İrtibat Bilgileri

Başvuru Koşulları ve Proje Başvuru Sistemi için:

TÜBİTAK Araştırma Destek Programları Başkanlığı (ARDEB)

Destek Programları İzleme ve Koordinasyon Müdürlüğü

ardeb-pbs@tubitak.gov.tr

ardeb.e-imza@tubitak.gov.tr

Çağrının Genel Çerçevesi, Amacı ve Kapsamına İlişkin Sorular için:

Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Destek Grubu (SOBAG) - 3005siviltoplum@tubitak.gov.tr

Program Başvuru Çağrısı

Sivil Toplum Araştırmaları Çağrısı
paragraph-id--5429

Başvuru

Başvuruda Dikkat Edilecek Hususlar
paragraph-id--4374
Kimler Başvurabilir?
paragraph-id--697
Başvuru Formları
paragraph-id--700
Başvuru Kılavuzu
paragraph-id--696
Başvuru Tarihleri
paragraph-id--699
Öncelikli Konular
paragraph-id--5080
E-Başvuru
paragraph-id--702

Değerlendirme

Kriterler
paragraph-id--703
Formlar
paragraph-id--4694

Mevzuat

Yönetmelik ve Esaslar
paragraph-id--706

Yardım

İletişim
paragraph-id--707