2216 - Uluslararası Araştırmacılar İçin Araştırma Burs Programı

+
-
0

Araştırmalarının bir bölümünü Türkiye’de yapacak, doktorasını almış veya yurt dışında doktora programına kayıtlı yabancı ülke vatandaşı araştırmacılara Türkiye’deki üniversitelerde veya araştırma kurumlarında yapacakları araştırmalar için destek verilmektedir.

Program çağrıya kapalıdır.

Destek Kapsamı

Bu programın amacı; araştırmalarını Türkiye’de yapacak, doktorasını almış veya yurt dışında bir doktora programına kayıtlı yabancı ülke vatandaşı genç araştırmacılara mali destek sağlayarak ülkemizin bilim ve teknoloji alanında uluslararası işbirliğinin geliştirilmesidir.

Destek Kapsamı

Bu program kapsamında araştırmacılara burs, Türkiye'ye geliş-gidiş yol masrafı ve sağlık sigortası desteği sağlanır.

Burs Miktarı ve Ödeme Koşulları

  • Aylık burs miktarı doktora öğrencileri için 24.000 TL; doktora sonrası genç araştırmacılar için 32.000 TL'dir.

  • Seyahat giderleri (Burs başlangıcında Türkiye'ye ulaşım ve burs bitiminde dönüş biletleri)

  • Sağlık sigortası (aylık 370 TL üzerinden hesaplanarak).*

  • Destek süresi en fazla 36 aydır.


*GYK’nın gerekli gördüğü durumlarda seyahat ve özel sağlık sigortası giderleri kısmî olarak karşılanabilir.

Önemli Hususlar
  • Başvuru formu Türkçe veya İngilizce olarak doldurulmalıdır.

  • İmzasız belgeler kabul edilmemektedir.

  • Davet yazısı Türkiye'deki bir üniversite veya araştırma kurumunun en üst yetkilisinden alınmalıdır. Üniversiteler için en üst yetkili Rektör ya da yetkili Rektör Yardımcısı, kamu araştırma merkezleri için ise araştırma merkezi müdürü olarak kabul edilmektedir.

  • Başvuru belgelerinin eksiksiz olarak online başvuru sistemine yüklenmesi gerekmektedir. Başvuru süresince başvuru sistemi açık kalacaktır. Bu süre içerisinde, başvurunuzu onaylamadan önce bilgilerinizde değişiklik yapabilir ve yeni evrak yükleyebilirsiniz.

  • Başvuru sırasında hazırlanacak Araştırma önerisi ve CV, TÜBİTAK tarafından belirlenen formatta olmalıdır. Farklı formatta hazırlanmış CV ve araştırma öneri formları kabul edilmeyecektir. İlgili formlar için, lütfen “başvuru formları” sekmesine bakınız.

  • Araştırmaya başlanacağı zaman, lütfen diplomalarınızın aslı gibidir onaylı suretlerinizi gönderiniz. Orijinal diplomasını gönderen kişilere TÜBİTAK diplomalarını geri göndermemektedir.

  • Lütfen araştırmanızı yapabilmeniz için Etik Kurul Belgesi veya herhangi bir yasal izin belgesi gerekip gerekmediğinden emin olunuz. Araştırmaları için özel izin gereken başvuru sahiplerinin, söz konusu belgeleri gönderilmeden bursları başlatılmayacaktır.

Kimler Başvurabilir

Başvuru Koşulları

  • Yabancı ülke vatandaşı olmak,

  • Son başvuru tarihi itibariyle yurt dışında yükseköğrenim kurumlarından birinde bir doktora programına kayıtlı olup, doktora yeterlilik sınavını geçmiş olmak veya doktorasını tamamlamış olmak.

  • Türkiye’deki bir üniversite veya araştırma kurumundan davet yazısı almış olmak,*

  • Çalışmalarında kullanılacak dili yapacağı araştırmayı yürütecek düzeyde bildiğini belgelendirmek,

  • Başvuru yılının ilk günü itibariyle 35 yaşını doldurmamış olmak.

*Doktorasını Türkiye’deki üniversitelerden almış olanların doktora yaptıkları üniversite dışında bir üniversiteden kabul almaları ve doktora tez danışmanı dışında bir akademik danışmanla çalışmalarını yürütecek olmaları gerekmektedir.

Başvuru Tarihleri

Program çağrıya kapalıdır.

e-Başvuru

Başvuru Yöntemi

Başvurular, çağrı duyurusunda ilan edilen tarihler içerisinde e-bideb.tubitak.gov.tr adresi üzerinden çevrimiçi olarak yapılır.

Başvuru sistemine yüklenecek belgelerin Türkçe veya İngilizce olması gerekmektedir. Diğer dillerde hazırlanmış belgelerin onaylı Türkçe veya İngilizce tercümeleri yüklenmelidir.

  • Başvuruya ait varsa diğer dokümanlar başvuru sayfasında “Ek Belgeler” modülünden sisteme yüklenmelidir. Başvuru aşamasında, çevrimiçi başvuru belgesi ve sisteme yüklenen diğer belgelerin BİDEB’e ulaştırılmasına gerek yoktur. 

  • Burs almaya hak kazananların destek kararının açıklanmasından sonra kurum tarafından istenilen belgeleri BİDEB’e ulaştırması gerekmektedir.

  • Başvuru geri çekme işlemi her aşamada yapılabilir. Geri çekme işlemi için başvuru yılı ve dönemini belirten ıslak imzalı bir dilekçenin BİDEB adresine gönderilmesi gerekmektedir.

Başvuru Belgeleri

Başvuru sırasında aşağıda belirtilen belgelerin başvuru sistemine yüklenmesi zorunludur.

  1. TÜBİTAK’ın belirlediği formatta hazırlanmış özgeçmiş,

  2. TÜBİTAK’ın belirlediği formatta hazırlanmış, aday ve Türkiye’deki akademik danışmanı tarafından imzalı ayrıntılı araştırma önerisi,

  3. Türkiye'deki bir üniversite veya araştırma kurumunun en üst yetkilisinden alınan davet yazısı,

  4. Adayın Türkiye’deki akademik danışmanının/danışmanlarının planlanan çalışmaya ilişkin görüşlerini açıklayan yazısı,

  5. Adayın Türkiye’deki akademik danışmanının/danışmanlarının özgeçmişi ve yayınları,

  6. Dil belgesi,*

  7. Aday doktora öğrencisi ise, yurt dışında doktora öğrencisi olarak kayıtlı olduğunu belirten başvuru tarihinden önceki son üç ay içerisinde alınmış resmi belge,

  8. Doktora sonrası araştırma yapacak adayın doktora diploması,

  9. Pasaportun kimlik kısmının fotokopisi,

  10. Adayın Türkiye’deki akademik danışmanı/danışmanları dışındaki kişilerce yazılmış iki adet referans mektubu,

  11. Gerekli ise ilgili Etik Kurul Belgesi.**

*Araştırmanın yapılacağı dile ilişkin uluslararası geçerli bir dil sınavı sertifikası veya üniversite eğitim dili araştırmada kullanılan dil ile aynı olan adayların kurumlarının ilgili birimlerinden alacakları eğitim dilini belirten resmi yazı veya adayın Türkiye’deki akademik danışmanından imzalı olarak alacağı dil yeterlilik yazısı gerekmektedir. Resmi dili araştırmanın yürütüleceği dil ile aynı olan yabancı ülke vatandaşlarının durumu açıklayan imzalı bir dilekçe ibraz etmeleri yeterlidir.

**Başvuru sırasında mevcut değilse daha sonra sunulabilir.

Bursun Başlatılabilmesi İçin İstenilen Belgeler

Adayların, desteklenmeye hak kazandıkları tarihten itibaren 12 ay içinde çalışmalarına başlamaları gerekmektedir. Bu süre içinde GYK tarafından kabul edilecek geçerli bir mazeret (sağlık, ailevi sebepler, mücbir sebep vb.) öne sürmeksizin çalışmalarına başlamayanların bursu başlatılmaz ve ilgili dönem için bursiyerlik haklarını kaybederler. Geçerli bir mazeret ile çalışmaya başlanamaması halinde, bursiyerin gerekçeli başvurusu üzerine çalışmaya başlama tarihi GYK kararı ile uzatılabilir. Bursiyer, Türkiye'ye geldikten ve ilgili üniversite/kurumda çalışmaya başladıktan sonra;

  1. Başvuru sırasında sisteme yüklenen belgelerden; (2), (3), (4), (6), (7), (8), (9), (10), (11) bendlerinde belirtilen belgelerin asılları veya onaylı fotokopileri,

  2. Adayın kendisi ve Türkiye’deki akademik danışmanı/danışmanları tarafından imzalı TÜBİTAK tarafından düzenlenmiş taahhütname,

  3. Adayın Türkiye’deki akademik danışmanı/danışmanları tarafından imzalı ve adayın araştırmaya başlama tarihini kesin olarak belirten araştırma başlama yazısı,

  4. Adayın adına açılmış banka hesap bilgileri,

  5. Gerekli ise ilgili Etik Kurul Belgesi,

BİDEB’e ulaştırılır. Bu işlemler tamamlandıktan sonra adayın bursu başlatılır.

Değerlendirme Kriterleri
  1. Adayın bilimsel/araştırma yetkinliği,

  2. Araştırma önerisinin bilimsel ve teknolojik değeri,

  3. Başvurunun, adayın kariyer gelişimine, ev sahibi kuruma ve Türkiye’ye katkısı

  4. Araştırmanın yapılabilirliği.

Değerlendirme Yöntemi

Başvurular iki aşamada değerlendirilir.

Ön İnceleme

Ön inceleme aşamasında başvuru belgeleri kontrol edilmektedir. Başvuru koşullarından herhangi birini sağlamayan, belgeleri istenilen formatta olmayan, süresi içinde yapılmayan, faks veya elektronik posta ile yapılan başvurular bilimsel değerlendirmeye tabi tutulmadan iade edilir.

Bilimsel Değerlendirme

Bilimsel değerlendirme, alanında uzman panelist/danışmanlar tarafından, değerlendirme kriterleri esas alınarak yapılmaktadır.

Değerlendirme yalnızca sisteme yüklenen belgeler üzerinden yapılmaktadır. Bu nedenle her bir koşula ilişkin belge, açık ve belirlenen içerikte olacak şekilde sisteme yüklenmelidir. (Yalnızca web sayfası linki içeren belgeler dikkate alınmayacaktır.)

Değerlendirme sonuçları GYK tarafından görüşülerek Başkanlığa sunulur. Desteklenecek başvurular ve destek miktarları Başkanlık onayı ile kesinleşir.

Bursların Başlatılması

Bursiyerlerin, kendilerine tahsis edilen bursa hak kazandıkları tarihten itibaren 12 ay içinde çalışmalarına başlamaları gerekmektedir. Bu süre içinde çalışmalarına GYK tarafından kabul edilecek geçerli bir mazeret (sağlık, ailevi sebepler, mücbir sebep vb.) öne sürmeksizin başlamayanların bursu başlatılmaz ve ilgili dönem için bursiyerlik haklarını kaybederler. Geçerli bir mazeret ile çalışmaya başlanamaması halinde, bursiyerin gerekçeli başvurusu üzerine çalışmaya başlama tarihi GYK kararı ile uzatılabilir.

12 aydan kısa süreyle bu programdan yararlanan bursiyerlerin burs sürelerini en çok 12 aya kadar uzatmak istemeleri durumunda;

  • Bursiyerin kendisi ve Türkiye’deki akademik danışmanı/danışmanları tarafından imzalanmış gerekçeli ek süre talep yazısı ve

  •  Bursiyerin kendisi ve Türkiye’deki akademik danışmanı/danışmanları tarafından imzalanmış ayrıntılı çalışma raporu

ile BİDEB'e başvurması gerekir. GYK’nın ek süre talebini uygun görmesi halinde Başkanlık onayı ile uzatma kesinleşir.

Yükümlülükler

Rapor Verme Yükümlülükleri

Bursiyerler, araştırmaları ile ilgili olarak, burslarının başlama tarihinden itibaren desteklendikleri süreye bağlı olarak taahhütnamede belirtilen tarihlerde gelişme ve sonuç raporlarını vermekle yükümlüdürler. Bu raporlarda bursiyerlerin Türkiye’deki akademik danışmanının/danışmanlarının da imzaları bulunmalıdır.

Program kapsamında yapılan yayınlarda TÜBİTAK desteğinin belirtilmesi ve varsa yayın örneğinin gelişme ve sonuç raporlarının ekinde BİDEB’e gönderilmesi gerekmektedir.

Desteklenen bursiyer ve Türkiye’deki akademik danışmanının/danışmanlarının, araştırmanın yürütülmesi sırasında evrensel nitelikli bilimsel araştırma ve bilimsel yayın kurallarına uymak zorundadır. Çalışmanın gerektirmesi halinde varsa ilgili kuruldan Etik Kurul Onay belgesinin, çalışmanın yapılabilmesi için yasal izin gerekmesi halinde ilgili yasal iznin alınması zorunludur. Yukarıda belirtilen kurallara aykırı davranılması halinde ilgililer hakkında AYEK ve ENDEK yönetmelikleri hükümleri uyarınca işlem yapılacaktır.

Araştırmanın yapılacağı Türkiye’deki üniversite veya araştırma kurumunun değiştirilmesinin istenmesi halinde, bursiyer ve Türkiye’deki akademik danışmanının/danışmanlarının birlikte yapacağı gerekçeli başvuru GYK tarafından değerlendirilir ve GYK kararı ile ev sahibi kurum/kuruluş değiştirilebilir. Ev sahibi kurum/kuruluşun değiştirilmesi durumunda yeni ev sahibi kurum/kuruluştan kabul yazısı alınması gerekir.

Türkiye’deki akademik danışmanın değiştirilmesinin istenmesi halinde bursiyer ve Türkiye’deki akademik danışmanının/danışmanlarının birlikte yapacağı gerekçeli başvuru GYK tarafından değerlendirilir. Akademik danışman değişikliği durumunda yeni akademik danışmandan birlikte çalışma yapılacağına ilişkin kabul yazısı alınır.
 

 Geri Ödeme Yükümlülükleri

Bursiyer, bu program çerçevesinde desteklendiği süre içinde Türkiye’de başka bir kaynaktan aldığı her türlü burs veya mali desteği, bu desteğin başladığı tarihten itibaren 15 gün içinde BİDEB'e bildirmekle yükümlüdür. Bursiyerin başka bir yerden maddi destek alması durumunda, kendisine yapılacak ödeme GYK tarafından ayrıca belirlenir. Bursiyerin süresi bitmeden çalışmalarını sonlandırmak istemesi durumunda, kendisinin veya ilgili danışmanın bu durumu Kurum’a en az 15 gün önceden bildirmesi gerekmektedir. Bursiyere, araştırma programından ayrıldığı aydan sonra burs ödemesi yapılmaz.

Bursiyerler, program kapsamında desteklendikleri süre boyunca araştırmalarını tam zamanlı olarak sürdürmek zorundadırlar. Bursiyer, görevinden kısa veya uzun süreli olarak ayrıldığını ve ayrılış süresini BİDEB’e söz konusu durumun ortaya çıktığı tarihi izleyen en geç 10 (on) gün içerisinde bildirmekle yükümlüdür. Araştırma süresince bir kez olmak koşuluyla 15 günü aşmayan görevden ayrılışlar ödemeyi aksatmaz. Daha uzun süreli ayrılışlarda durum GYK tarafından değerlendirilir; gerekli görülürse destek geçici olarak durdurulur veya kesilir. Fazladan yapılmış ödeme varsa bursiyer bu miktarı kuruma geri ödemekle yükümlüdür.

Talep edilmesi halinde bursun dondurulması veya çalışmaya ara verilmesi GYK kararı ile mümkündür. Kuruma haber verilmeden araştırmanın bırakılması veya ara verilmesi halinde burs iptal edilebilir.

Bu program kapsamında burs alanlar, aynı anda TÜBİTAK’ın diğer programlarından burs veya destek alamaz. Bu kurala aykırı davranılması durumunda bursiyerin bursu iptal edilir.

S.S.S.
Ne zaman ve nasıl başvuru yapabilirim?

Başvurular, çağrı duyurusunda ilan edilen tarihler içerisinde e-bideb.tubitak.gov.tr adresi üzerinden çevrimiçi olarak yapılır.

Yüksek lisans öğrencileri programdan yararlanabilir mi?

Hayır, yararlanamaz.

Çifte vatandaşlık sahibi olan Türk vatandaşları bu programdan yararlanabilir mi?

Hayır, yararlanamaz.

Başvuru sırasında arbis sisteminde bir sorunla karşılaştığımda ne yapmalıyım?

İlgili durumu sorun yaşadığınız sayfanın ekran görüntüsünü de ekleyerek arbis@tubitak.gov.tr adresine e-mail atmanız gerekmektedir.

Online başvuru olmadan, gerekli belgeleri göndererek başvuruda bulunabilir miyim?

Program başvurusu, belirlenen başvuru sürecinde sadece çevirimiçi olarak yapılmaktadır. Başvuru esnasında posta yoluyla gönderilen belgeler kabul edilmemektedir.

Davet yazısının alınabileceği Türkiye'deki bir üniversite veya araştırma kurumunun en üst yetkilisi kimdir?

Davet yazısı Türkiye'deki bir üniversite veya araştırma kurumunun en üst yetkilisinden alınmalıdır. Üniversiteler ve üniversitelere bağlı araştırma merkezleri/enstitüleri için en üst yetkili rektör ya da rektör yardımcısı, araştırma enstitüleri için ise enstitü müdürü ya da müdür yardımcısı olarak kabul edilmektedir.
Ayrıca, 

  • İzmir Biyotıp ve Genom Merkezi-İBG 

  • ODTÜ MEMS Merkezi

  • Sabancı Üniversitesi Nanoteknoloji Araştırma ve Uygulama Merkezi-SUNUM

  • Bilkent Üniversitesi Ulusal Nanoteknoloji Araştırma Merkezi-UNAM

  • Ankara Üniversitesi Deniz Hukuku Ulusal Araştırma Merkezi-DEHUKAM

  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Güneş Enerjisi Uygulama ve Araştırma Merkezi-ODTÜ-GÜNAM

  • Türk Hızlandırıcı ve Işınım Laboratuvarı-TARLA

  • Türkiye Ulusal Gözlemevleri

  • Ulusal Raylı Sistemler Test ve Araştırma Merkezi-URAYSİM

  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Nanofotonik Uygulama ve Araştırma Merkezi-CÜNAM

  • Boğaziçi Üniversitesi Hedefli Tedavi Teknolojileri Merkezi-HTTM
     

kamu tüzel kişiliği kazanmış oldukları için söz konusu merkezlerin en üst yetkilisi olarak enstitü müdürü ya da müdür yardımcısı kabul edilmektedir.

Burs almaya hak kazandıktan itibaren ne kadar süre içinde araştırmaya başlamam gerekir?

TÜBİTAK tarafından size gönderilen kabul mektubu tarihinden itibaren 12 ay içinde araştırmanıza başlamanız gerekmektedir.

Sonuçlar ne zaman açıklanır ve sonuçları nereden öğrenebilirim?

Sonuçlar çağrı takviminde belirtilen tarih aralığında açıklanmaktadır. Sonuçlarınızı öğrenmek için e-bideb.tubitak.gov.tr adresine giriş yapmanız gerekmektedir.

Destek miktarı ne kadardır?

Program kapsamında desteklenen genç araştırmacılara verilecek destek miktarları programın web sayfasında yer almaktadır. 

Seyahat ve özel sağlık sigortası giderleri ödemesi için takip edilmesi gereken süreç nedir?

Türkiye’ye geliş-gidiş yol ödemeleri ve özel sağlık sigortası masrafları bursiyer tarafından karşılanır. Burs desteği başlatıldıktan sonra ilgili ödeme belgelerinin BİDEB’e ulaştırılması gerekmektedir. Yol ve özel sağlık sigortası masrafları TÜBİTAK tarafından belirlenen üst limitler dahilinde bursiyere ödenir.

Destek almaya hak kazandığım belli olmadan önceki tarihlere ait geriye dönük ödeme yapılıyor mu?

Destek kabul yazılarının gönderildiği tarihten önce kendi imkânları ile Türkiye’ye gelmiş olan bursiyerlere geriye dönük ödeme yapılmaz.

Burslar ne zaman yatırılmaktadır?

Burs ödemeleri, bursiyerin adına açılmış TL hesabına her ayın son günü yatırılmaktadır.

İletişim

TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı

Araştırma Burs ve Destekleri Grup Koordinatörlüğü

2216 Uluslararası Araştırmacılar İçin Araştırma Burs Programı   

Adres: TÜBİTAK Başkanlık Binası
Tunus Caddesi No:80 Kavaklıdere
ÇANKAYA/ANKARA PK:06100                         
Tel: 444 66 90
e-Posta: bideb2216@tubitak.gov.tr

Genel Bilgi

Destek Kapsamı
paragraph-id--2236
Önemli Hususlar
paragraph-id--2237

Başvuru

Kimler Başvurabilir
paragraph-id--2238
Başvuru Formları
paragraph-id--2239
Başvuru Tarihleri
paragraph-id--2240
e-Başvuru
paragraph-id--2241

Değerlendirme

Değerlendirme Kriterleri
paragraph-id--2243
Değerlendirme Yöntemi
paragraph-id--2244

İzleme

Bursların Başlatılması
paragraph-id--2245
İzleme Formları
paragraph-id--2246
Yükümlülükler
paragraph-id--2247

Yardım

S.S.S.
paragraph-id--2260
İletişim
paragraph-id--2261